NY TREND: Celine (innfelt t.v.) mener «Overhørt»-siden bør legges ned. Emma (17) og Ebba (17) er ikke helt enige. Foto: Skjermdump / TV 2
NY TREND: Celine (innfelt t.v.) mener «Overhørt»-siden bør legges ned. Emma (17) og Ebba (17) er ikke helt enige. Foto: Skjermdump / TV 2

Ny Facebook-trend gjør elever utrygge på skolen

Sladderside sprer seg til skoler over hele landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Celine (17) mener «Overhørt»-siden bør legges ned. Emma (17) og Ebba (17) er ikke helt enige. Foto: TV 2 / Ida Angeltveit
Celine (17) mener «Overhørt»-siden bør legges ned. Emma (17) og Ebba (17) er ikke helt enige. Foto: TV 2 / Ida Angeltveit

«Overhørt»-sider sprer seg i rekordfart over hele landet. Hundretusener av norske elever og studenter er medlemmer for å få sladder fra sin skole.

Celine Jørgensen (17), på Blindern videregående skole i Oslo, frykter å bli uthengt på «Overhørt»-siden tilknyttet skolen. 

– Det går fort over grensen om plutselig alle kan lese noe man egentlig bare forteller en venn, sier hun.

– Nytter ikke med forbud 

Celine mener Facebook-siden bør stenges, tross lovnader om anonymitet. Hun tror innleggene fort kan føre til mobbing fordi det kan være lett å kjenne noen igjen, og fordi det i kommentarfeltene gjettes på hvem innleggene handler om.

Nestleder i elevorganisasjonen, Kristoffer Hansen, mener det ikke nytter å stenge ned sidene. Han sier fenomenet er svært utbredt og svært alvorlig.

– Vi blir kontaktet av veldig mange elever som blir rammet av slike grupper. Vi må få bukt med holdningene. Det vil alltid opprettes en ny gruppe, eller en ny side. Vi kan ikke forby Internett, akkurat som at vi ikke kunne forby penn og papir da det var vanlig å baksnakke på lapper.

En annen «Overhørt»-side tilknyttet Blindern ble stengt da meldingene var svært grove og enkeltpersoner ble uthengt ved navn. 

– Vi har sett mange sider som er verre enn den som er nå. Det er jo litt morsomt så lenge det ikke handler om deg selv, sier Emma Johanne Holme (17). Hun går i andreklasse på Blindern, og innrømmer at hun er innom siden når det nyeste sladderet publiseres. Elevene vet ikke om det er samme person som står bak den nye siden. 

Ebba Giil (17) innrømmer at hun har vært fristet til å sende inn noe selv. Jentene tror mye som legges ut er halvsannheter og løse rykter. De er glade for at skolen følger med på hva som blir skrevet. 

Rektorer reagerer

En gutt på Thor Heyerdahl videregående skole ble tirsdag anmeldt for å stå bak en lignende side. Larvik-rektoren som står bak anmeldelsen er ikke alene om å reagere på det flere mener er uthenging og nettmobbing av elever. 

På Sandvika videregående skole i Bærum er det full krangel mellom ledelsen og elevene. Rektor Arne F. Opsahl mener det er et problem at personene bak sidene ofte er anonyme. Han har hatt kontakt med rektorer på andre skoler som opplever det samme. 

– De er i likhet med meg svært negative. Det er veldig lett å bli uthengt på en sånn side. Selv om det er mest uskyldige ting som legges ut er det en stor risiko for mobbing.

Også rektor på Mandal videregående skole reagerer. Han utelukker ikke anmeldelse av forholdene. 

– Jeg følger nøye med på hva som står, og går det over streken kan det få konsekvenser for vedkommende, sier Oddvar Haaland til Fædrelandsvennen. (Artikkelen ligger bak avisens betalingstjeneste.) 

Rektoren har vært i kontakt med Facebook for å få siden fjernet, men Facebook mener den ikke er krenkende nok, og nekter å stenge den.

Gråsoner

Ida Aalen, forfatter av «En kort bok om sosiale medier», mener det kan være vanskelig å definere hva som er mobbing og trakassering.

– Dette er jo litt typisk digital mobbing. Man sier at det «bare var for å tøyse», men for den som stadig er i den andre enden er det ikke morsomt. Men det er vanskelig å definere akkurat hva som er mobbing og trakassering. Veldig få personer anser seg som mobbere. Samtidig sitter det ofte langt inne å anerkjenne at man er et mobbeoffer.

Forfatteren, som har en mastergrad om Facebook, viser til forskning som sier at foreldre bør ta ansvar for å lære barna om det digitale livet.

– Mange foreldre mener de har snakket med barna om digital mobbing, men ikke alle barn har fått med seg det. Man gir ofte veldig generelle formaninger som «si fra hvis» eller «tenk deg om», men det funker ikke. Foreldre bør være konkrete om hvordan man skal handle i forskjellige situasjoner.