PRESS: Forbrukere får tips til julegaver som koster skjorta, og vel så det. Hva gjør det med forventningene til pakkene under treet?
PRESS: Forbrukere får tips til julegaver som koster skjorta, og vel så det. Hva gjør det med forventningene til pakkene under treet?

Familiefar (40) fortviler over julegavepress: 

– Blir verre og verre for hvert år 

Norske barn vil i år rive av papiret på julegaver til en verdi av 11,5 milliarder kroner. Det synes firebarnsfaren Frode Lyngstad er fullstendig galskap.   

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bugner over av julegavetips fra handelsstanden. I kundeavisene fristes forbrukerne av jakker, smykker, elektronikk til mange tusen kroner. Bedriftene kaller det ene og det andre for «julegavetips» – populære gaver som gjerne skrur forventningene til årets julegaver rett til værs.

Og det er kanskje barns forventninger til pakkene under juletreet som er høyest. I år vil barn få julegaver for 11,5 milliarder kroner. I snitt bruker hver og en av oss 6165 kroner på julegaver, noe som er 10 prosent mer enn i fjor. 

Mener kjøpepresset er for stort

Samtidig mener 64 prosent av oss at kjøpepresset i forbindelse med julen er for stort, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for DNB.

– Det er ikke dette julen skal handle om, fortviler familiefaren Frode Lyngstad (40). 

I lang tid har han reagert på julegavetipsene i kundeaviser og i reklamer på TV-skjermen. Siste dagen i november fikk han nok og skrev et innlegg på Elkjøps Facebook-side. 

I skrivende stund er innlegget «likt» av over 10.000 og kommentarene strømmer på. Innlegget som har fått fart i debatten rundt julegavepress kan du lese i faktaboksen til høyre.   

IRRITERT: Familiefar Frode Lyngstad har sett seg lei av rådyre lokketilbud som skaper skyhøye forventninger til julegavene. Foto: Privat.
IRRITERT: Familiefar Frode Lyngstad har sett seg lei av rådyre lokketilbud som skaper skyhøye forventninger til julegavene. Foto: Privat.
SNAKK MED BARNA: Forbrukerøkonom i DNB mener foreldrene må ta ansvar og snakke med barna sine om julegaveforventninger. Foto: DNB.
SNAKK MED BARNA: Forbrukerøkonom i DNB mener foreldrene må ta ansvar og snakke med barna sine om julegaveforventninger. Foto: DNB.

– Forstår at det er utfordrende
Elkjøp har svart firebarnsfaren i kommentarfeltet under innlegget hans.

– Svært leit å høre at vår reklame skaper provokasjon. Det er naturligvis ikke vår hensikt. Da vi har et veldig stort utvalg av produkter hos oss, forsøker vi nå frem til alle våre kunder. Vi reklamerer for varer i alle prisgrupper, og ønsker å vise frem alle våre tilbud, skriver Elkjøp.

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt sier til Avisa Nordland, som først omtalte saken, at elektronikkgiganten tar til seg kritikken.

Også hos elektronikk-kjeden Expert lokkes kundene med flere populære, men rådyre julegavetips.

– Vi forstår at det kan være utfordrende for mange at dyre gaver blir kommunisert slik og jeg tror mange opplever forventninger. Generelt så ønsker vi å løfte frem de produktene som folk flest har råd til, sier administrerende direktør i Expert Norge, Anders Nilsen til TV 2.

Del dine tanker om julegavepress i kommentarfeltet under! 

Lærer opp barna med å gi penger

Lyngstad forteller at han har fått mange tilbakemeldinger etter han valgte å ytre sin mening på sosiale medier. 

– Det er jo veldig artig at folk er enig. Det blir jo verre og verre for hvert år. Lista legges bare høyere og høyere og det er ikke det jula skal handle om, sier han. 

Familiefaren tror det er viktig å snakke med barna sine om forventningene og ikke minst hvor mye penger som faktisk brukes på pakkene under treet. 

– Jeg har jo en sønn på elleve år som er glad i data. Han maser om ny PC og utstyr, men jeg sier at da får han begynne å spare. Når vi gir de penger og de selv blir med ut for å kjøpe ting så forstår de hvor mye pakkene under treet koster, forteller han. 

Han får støtte fra forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, som mener det er viktig å snakke med barna om pengebruken.

– Julen er også en gyllen anledning til å snakke med barna om verdien av penger. Ikke alle har råd til å innfri barnas ønsker, og selv om man har råd mener jeg det er viktig å snakke med barna om penger slik at de skjønner at de ikke kan få alt de ønsker seg. På den måten vil barna tenke seg godt om før de ønsker seg noe og forventningene deres vil også bli mindre fordi de på forhånd vet at kanskje økonomien ikke strekker til. Involver derfor barna i mye større grad i husholdningsøkonomien, sier Sandmæl til TV 2.