Alsgaard gjør som Chelsea

Tigergutta profilerer den veldedige organisasjonen «Right to play» på draktene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
RIGHT TO PLAY: John Terry, Eden Hazard og resten av Chelsea-spillerne har det samme på drakten som Alsgaards lag nå vil ha.
RIGHT TO PLAY: John Terry, Eden Hazard og resten av Chelsea-spillerne har det samme på drakten som Alsgaards lag nå vil ha.

Ullevaal Stadion (TV 2): Storklubben Chelsea spiller alle kampene i sine i Champions League med logoen til Johan Olav Koss’ «Right to play».

Nå har Thomas Alsgaard og Koss inngått et samarbeid som gjør at Team Leaseplan Go skal gjøre akkurat det samme. I tillegg til å profilere logoen til den veldedige organisasjonen i Ski Classics-løpene gjennom vinteren, skal langrennsguttene også arrangere sommerskiskole for barn – der alle inntektene uavkortet blir donert til «Right to play».

– Jeg synes dette er viktig for oss å være med på. Jeg har alltid hatt sansen for det Koss har gjort siden starten av 90-tallet. Nå er jeg i en posisjon der jeg kan være med å bidra med hele vårt lag, sier lageier Thomas Alsgaard.

– I rota

For Koss som tidligere har enkeltprofiler som Therese Johaug, Tutta, og Mats Zuccarello Aasen med på laget, betyr det mye at han har fått et helt lag til å fremme organisasjonen sin.

– Å få med det første private langrennslaget er veldig moro for oss. Da kommer vi liksom i rota på norsk idrett, sier Koss til TV 2.

Og det er ikke tilfeldig at det er de to heltene fra Lillehammer i 1994 som har funnet hverandre. De deler mye av samme filosofien om at idrett skal være mer en medaljer, og individuell egotripp.

– Hele filosofien bak Team Leaseplan Go er at vi skal hjelpe andre. Primært hjelper vi unge skiløpere til å bli bedre. Men med dette kan vi både lære små barn i Norge å gå på ski, samtidig som vi samler inn penger til noen som virkelig trenger det, sier Alsgaard.

TV 2 har snakket med flere idrettsledere som forteller at det blir stadig viktigere å drive veldedighet, for å få med store bedrifter til å sponse idrett. Hovedsponsoren til Alsgaards lag legger ikke skjul på at de er fornøyde med avtalen.

– Det er et krav fra oss at vår sponsorpartner tar et samfunnsansvar utover å drive sin egen idrett, sier markedssjef, Marius Paus, i Leaseplan Go.

– Lærer av USA
Derfor tror Koss at man vil se stadig flere eksempler på at idrettslag i Norge, vil engasjere seg mer og mer i veldedige formål.

– Dette har vært vanlig i USA i mange år, og man kommer etter også i Norge. Norge skiller seg ut fra andre land med at frivilligheten står sterkt. Men for store bedrifter er det viktig å vise samfunnsansvar, og gjennom en slik avtale som dette, så får man mer igjen for pengene man bruker på sponsing, sier Koss.

Det er ikke bare Chelsea som reklamerer for veldedige formål på den internasjonale arenaen. Også Barcelona profilerte Unicef på brystet gjennom en hel sesong. Problemet er ofte at det er strengt regulert av de nasjonale og internasjonale forbundene hvor mye man kan profilere slike ting på draktene.

– I langrenn er det strenge regler, men der har de heldigvis unntak for veldedige organisasjoner. Så vi kommer til å gå med logoen til «Right to play» på bakbeina på vår skidress. På den måten kommer i alle fall alle konkurrentene våre, og 16 000 mosjonister i Vasaloppet til å få et godt glimt av logoen, humrer Alsgaard.