ANKOM RETTEN: Costa Concordia-kapteinen Francesco Schettino ankom tirsdag retten for å forklare seg, for første gang, om ulykken 2. desember, 2012. Foto: AP
ANKOM RETTEN: Costa Concordia-kapteinen Francesco Schettino ankom tirsdag retten for å forklare seg, for første gang, om ulykken 2. desember, 2012. Foto: AP

Costa Concordia-kapteinen nekter for at han ville imponere elskerinnen

Den utskjelte kapteinen nekter for at han kjørte nær øyen Giglio for å imponere en kvinne han hadde tatt med på broen. Derimot ville han gi passasjerene en ny opplevelse, forklarte han i retten tirsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er snart tre år siden det italienske cruiseskipet Costa Concordia kantret utenfor øya Giglio, og 32 av de 4.200 passasjerene om bord mistet livet. 

Tirsdag møtte skipets kaptein, Francesco Schettino, i retten i byen Grosseto, tiltalt for uaktsomt drap på flere av passasjerene. 

– Ville slå flere fluer i en smekk

Schettino nekter for å ha ført cruisebåten så nær øyen Giglio, for å imponere en kvinne han hadde tatt med opp på broen. Kvinnen, en danser fra Moldova, har tidligere forklart i retten at de to var elskere. 

– Jeg prøvde å slå flere fluer i en smekk. Jeg ville gjøre en hyllest til øya og en pensjonert kommandør som bor der, jeg ville gi passasjerene en ny erfaring og jeg ville gjøre stas på hovmesteren, som er fra Giglio, forklarte Schettino i retten tirsdag. 

ELSKERINNEN: Domnica Cemortan har tidligere forklart i retten at hun hadde et forhold til Francesco Schettino. Foto: AP
ELSKERINNEN: Domnica Cemortan har tidligere forklart i retten at hun hadde et forhold til Francesco Schettino. Foto: AP

Francesco Schettino risikerer 20 års fengsel for å ha ført skipet for nært den italienske øya, samt at han forlot det synkende skipet før det fantes kontroll på hvor mange passasjerer som fortsatt var om bord. 

– Spent og fokusert

Schettino satt bøyd bak et bord mens han ble utspurt av flere aktører i retten. Han har ikke tillatt fotografering eller filming inne i rettsalen, men han har sagt ja til at stemmen hans kan brukes.

Kapteinens forsvarer sier Schettino var spent og fokusert, og at han har sett fram til å få forklare seg.

Skyldte på rormannen

I en separat rettssak mot øvrig besetning som var på broen ulykkesdagen, fortalte Schettino at rormannen ikke etterkom ordren om å slå ned farten, og i stedet styrte skipet på grunn.

– Hadde det ikke vært for rormannens feil, at han ikke holdt roret mot venstre, ville dreiningen (mot revet, journ. anm.) og kollisjonen aldri ha skjedd, sa Schettino.

Etterforskerne har tidligere sagt at språkproblemer mellom kapteinen og den indonesiske rormannen kan ha spilt en rolle i forliset.

Lavere straff for besetningen

En sjøfartsekspert sier derimot at rormannens feil og trege reaksjon ikke var avgjørende faktorer.

– Rormannen var 13 sekunder for sent ute med manøveren, men forliset ville ha skjedd uansett, sa den italienske admiralen Giuseppe Cavo Dragone.

Rormannen, Jacob Rusli Bin, er en av fem fra rederiet Costa Crociere som inngikk en tilståelsesavtale mot løfte om lavere straff i en separat straffeutmålingssak.

Han fikk en dom på ett år og åtte måneder.

Kapteines forsvarerteam hevder at ingen mistet livet i selve kollisjonen, men at folk døde på grunn av feil i en reservegenerator, og at det som skulle være vanntette avlukker ikke var det, og dermed oppsto problemer under evakueringen. 

«Kaptein Kujon»

Schettino har fått hard medfart i italiensk og internasjonal presse og har blitt kalt «kaptein kujon» etter at det kom fram at han forlot det havarerte skipet før alle passasjerer var evakuert.

Han har forklart at han ikke forlot skipet, men at han ble kastet i vannet. 

Da kapteinen i februar var tilbake på cruiseskipet for første gang etter forliset reagerte han på måten han var blitt fremstilt på i media.

– Dere må ha folkeskikk. Jeg har ingenting imot dere, men hvis dere provoserer meg ...,ropte han til journalistene på kaien og gestikulerte vilt.