Advarer folk mot å la seg lure av «Black Friday»

Har du blitt fristet av Black Friday-tilbud i dag? Det er slett ikke sikkert du har gjort et kupp. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Shoppingkonseptet «Black Friday» har for alvor inntatt Norge. Butikkene har i dag skiltet med 20-, 30-, 50 prosents tilbud på sine varer, og med det angivelig slått på stortromma.

Tilbudene florerer og skal få deg til å tro at det er i dag du kan gjøre de store kuppene. 

Den amerikanske handelstradisjonen Back Friday strekker seg helt tilbake på 60-tallet og har for mange shoppingglade vært et av årets høydepunkter.

Ren markedsføring

– Det er en kickstart på julehandelen. Kampen om kundene er så tøff at mange butikker har innført denne kanskje litt unorske tradisjonen. Men det er ren markedsføring, sier direktøren i Virke mote og fritid, Bror Stende til TV 2.

– Ja, for hvor billig er det egentlig å handle akkurat i dag?

Ifølge Forbrukerombudet er det slett ikke sikkert at tilbudene er best i dag.

KAN BLI LURT: – Vi har tidligere avdekket mange tilfeller av villedende markedsføring, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
KAN BLI LURT: – Vi har tidligere avdekket mange tilfeller av villedende markedsføring, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Kampanjer året rundt

Forbrukerombudet mener at Black Friday ikke skiller seg ut fra andre lignende salgsdager. 

– Nå har vi kampanjer hele året rundt, så dette er ikke så veldig spesielt, sier fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til TV 2.

– Blir vi lurt?

– Vi blir nok lurt i en del tilfeller ja, sier Gjedrem til TV 2.

– Hvordan da?

– Vi har tidligere avdekket mange tilfeller av villedende salgsmarkedsføring, sier Gjerdrem.

Det kan for eksempel være at det ikke er riktig at prisene er satt ned, og så kan det hende at førprisen i realiteten er lavere enn det som er oppgitt. 

– Man bør ikke stole helt på dette, avslutter Gjedrem.