FEILMERKING: Det var på denne siden i kundeavisen til Coop-kundene at tysk ribbe ble merket som norsk. På denne versjonen er feilen rettet opp. Faksimile: Coop Kundeavis
FEILMERKING: Det var på denne siden i kundeavisen til Coop-kundene at tysk ribbe ble merket som norsk. På denne versjonen er feilen rettet opp. Faksimile: Coop Kundeavis

Tysk juleribbe merket med «Nyt Norge» i 1,6 milloner kundeaviser

Coop trekker ikke tilbake kundeavisen hvor tysk kjøtt er merket som norsk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Matvarekjeden Coop feilmerket tysk juleribbe i sin nasjonale kundeavis. Avisen er trykket opp i totalt 1,6 millioner eksemplarer.

Feilen er funnet i kundeaviser for Coop Obs!, Coop Extra, Coop Mega og Coop Marked.

Nyt Norge-merket skal veilede forbrukerne i å velge norskprodusert mat.

Tysk kjøtt

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge har forklaring på hvorfor feilen skjedde.

– Vi planla opprinnelig å tilby Coop krydret tynnribbe basert på norsk råvare. Den siste tiden har det imidlertid vært mangel på norsk ribberåstoff, og vår produsent har vært nødt til å bruke tysk kjøtt i dette produktet. Dessverre ble ikke endringen i ribberåstoffets opprinnelse fanget opp før disse kundeavisene gikk i trykken.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop beklager feilmerkingen. Foto: Coop
Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop beklager feilmerkingen. Foto: Coop

– Hvordan ble feilen oppdaget?

– Det var en observant kunde som gjorde oss oppmerksom på det.

– Uheldig

Nina Sundquist i Matmerk.no som står bak Nyt Norge-merkingen ble kjent med saken torsdag.

– Jeg synes det er uheldig at Nyt Norge-merket, som er en garanti for at det er en norsk vare, ble brukt på tysk ribbe. Men det var kun i markedsføringsmateriellet at det er feil, ikke på selve ribba, sier Sundquist til TV 2.

De har hatt god dialog med Coop etter at feilen ble oppdaget.

– Vi vil også sørge for å følge opp slik at rutinene hos Coop er slik at dette ikke skal skje igjen, og legger til at de er tilfreds med måten Coop har ryddet opp i saken på.

Vurderte å kaste 1,6 millioner aviser

Coop-kjeden vurderte å kaste alle avisene, men kom fram til at dette var uetisk av miljøhensyn.

– Det er jo bare en liten trykkfeil, men vi synes jo at det er alvorlig, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Kristin Paus.

– Hva gjør dere for å informere kundene om feilen?

– Vi har informert butikkene våre om dette og noen av butikkene vil også sette opp plakater. 

Paus understreker også at de i alle sine kundeaviser tar forbehold om trykkfeil, siden det kan forekomme.

– Hva vil dere gjøre for å unngå slike feil i fremtiden?

– Vi må jo bare bli flinkere og være nøye når vi produserer kundeavisene, avslutter Paus.

Feilen gjelder i følgende kundeaviser: 

Coop Obs!: Kundeavis for uke 48 og 50, nasjonal distribusjon
Coop Extra: Kundeavis for uke 49, nasjonal distribusjon
Coop Mega: Kundeavis for uke 51, nasjonal distribusjon
Coop Marked: Kundeavis for uke 51, nasjonal distribusjon