SHOPPING: Kunder kjemper for å få tak i de beste tilbudene i Asda Superstore i Wembley i London 28. november. (FOTO: REUTERS/Luke MacGregor)
SHOPPING: Kunder kjemper for å få tak i de beste tilbudene i Asda Superstore i Wembley i London 28. november. (FOTO: REUTERS/Luke MacGregor)

Derfor heter det «Black Friday»

I USA kan folk stå i kø opp mot to uker for de beste tilbudene. Men de siste årene har man sett en ny trend som er dårlig deal for butikkene.

Hvert år, dagen etter Thanksgiving, går amerikanske forbrukere amok for å få tak i de beste tilbudene i butikkene. For fem år siden kom fenomenet også til Norge. Elsker å kopiere - Dette handler om at vi her i Norge elsker å kopiere fra amerikanerne, sier professor Tor Wallin Andreassen ved institutt for Strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH). Black Friday-konseptet går ut på at butikkkjeder lokker forbrukerne med sjokktilbud. Tilbud som er så