SHOPPING: Kunder kjemper for å få tak i de beste tilbudene i Asda Superstore i Wembley i London 28. november. (FOTO: REUTERS/Luke MacGregor)
SHOPPING: Kunder kjemper for å få tak i de beste tilbudene i Asda Superstore i Wembley i London 28. november. (FOTO: REUTERS/Luke MacGregor)

Derfor heter det «Black Friday»

I USA kan folk stå i kø opp mot to uker for de beste tilbudene. Men de siste årene har man sett en ny trend som er dårlig deal for butikkene.

Hvert år, dagen etter Thanksgiving, går amerikanske forbrukere amok for å få tak i de beste tilbudene i butikkene. 

For fem år siden kom fenomenet også til Norge.

Elsker å kopiere

– Dette handler om at vi her i Norge elsker å kopiere fra amerikanerne, sier professor Tor Wallin Andreassen ved institutt for Strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Black Friday-konseptet går ut på at butikkkjeder lokker forbrukerne med sjokktilbud. Tilbud som er så gode at det nesten ikke er til å tro.

Tradisjonen kommer selvfølgelig fra USA.

Black Friday kommer alltid dagen etter Thanksgiving. I USA er butikkene stengt denne dagen når alle familiene samles til det store måltiden.

– Men tanken på stengte butikker er nesten utenkelig for amerikanerne, og derfor legger butikkene inn enorme rabatter for at folks kredittkort skal gå varme, sier Andreassen til TV 2.

SKEPTISK TIL LØNNSOMHET: Professor Tor W. Andreassen mener at lønnsomheten ikke blir større for handelsstanden med et konsept som Black Friday. FOTO: NHH
SKEPTISK TIL LØNNSOMHET: Professor Tor W. Andreassen mener at lønnsomheten ikke blir større for handelsstanden med et konsept som Black Friday. FOTO: NHH

Han har selv bodd i USA og studert fenomenet på nært hold.

– Enkelte steder kan folk stå i kø i to uker for å for eksempel få tak i akkurat den varen de har sett seg ut. Det kan være en flatskjerm til ti dollar.

Regnskapstallene blir svarte

Men hvorfor kalles denne shoppingdagen for Black Friday?

Forklaringen ligger i fargen på regnskapstallene. Dette er dagen som er vendepunktet for handelsstanden. Rosa regnskapstall blir røde før de igjen blir svarte, altså at butikkene går i pluss.

I moderne tid har netthandel vekst fram som det nye store blant mange forbrukere.

BLACK FRIDAY: Folk står i kø på JCPenney i kjøpesenteret Newport Mall i Jersey City, New Jersey. 27. november, dagen etter Thanksgiving går amerikanerne mann av huse for å sikre seg de beste tilbudene i butikkene. (FOTO:  Kena Betancur/Getty Images/AFP)
BLACK FRIDAY: Folk står i kø på JCPenney i kjøpesenteret Newport Mall i Jersey City, New Jersey. 27. november, dagen etter Thanksgiving går amerikanerne mann av huse for å sikre seg de beste tilbudene i butikkene. (FOTO:  Kena Betancur/Getty Images/AFP)

– I den anledning ble det lansert en egen dag for dette, Cyber-Monday. Men så begynner så kommersialismen å bli slik at alle vil ha kundene så tidlig som mulig. Cyber-Monday blir til Cyber-Friday.

Andreassen mener vi skal helt tilbake til tiden før første verdenskrig for å finne opphavet til denne store shoppingdagen i USA.

– Dette kom med at kjøpekraften til middelklassen ble sterkere og man ikke bare drev med nyttehandel.

Kannibalisering

Men hvordan har så dette fenomenet kommet til Norge?

– Vi elsker å kopiere amerikanerne. Vi har omfavnet «Valentines day» og «Halloween» på samme måte.

SHOPPING: Norwegian Outlet på Vestby skal være norges største samling butikker med merkevarer som alltid er på tilbud. Det skal ha vært her at man første gang så uttrykket Black Friday i Norge. Arkivfoto: Berit Roald / NTB scanpix
SHOPPING: Norwegian Outlet på Vestby skal være norges største samling butikker med merkevarer som alltid er på tilbud. Det skal ha vært her at man første gang så uttrykket Black Friday i Norge. Arkivfoto: Berit Roald / NTB scanpix

Black Friday ble introdusert første gang i Norge for rundt fem år siden.

Det skal ha vært shoppingsenteret Norwegian Outlet på Vestby som først introduserte uttrykket her i Norge.

Også idag tidlig var det trafikkork med handlekåte kunder som er ute etter de usedvanlig gode tilbudene.

Professor Tor W. Andreassen mener at her i Norge er fenomenet en ren shoppinggreie for å få i gang julehandelen.

20 prosent av årsomsetningen i norske butikker skjer nå i ukene frem mot jul. Men den totale lønnsomheten blir ikke større av en dag med shopping i november.

– Med Black Friday blir julekjøpene bare fremskyndet i tid med disse tilbudene. Handelen ville jo uansett kommet senere, men i stedet gir butikkene fra seg omsetning med store rabatter. Volumet er stort, men lønnsomheten synker. Dette kalles kannibalisering.

Premiejegere

De siste par årene har man også sett en ny trend i USA.

– Konsumentene blir som varmesøkende torpedoer. De går kun på de beste tilbudene, gjerne med en konkret handleliste de følger før de forlater butikken uten å kjøpe mer. Disse kaller vi for premiejegere.

– Vil «Black Friday» overleve også i fremtiden i Norge?

– Det har kommet for å bli. Det er handelens kreativitet for å finne måter å tjene penger på.

BLACK FRIDAY:  Kunder venter på rabattkuponger hos butikken JCPenney i shoppingsenteret Newport Mall i Jersey City, New Jersey. Black Friday-salgene starter alltid dagen etter Thanksgiving. (FOTO: Kena Betancur/Getty Images/AFP)
BLACK FRIDAY:  Kunder venter på rabattkuponger hos butikken JCPenney i shoppingsenteret Newport Mall i Jersey City, New Jersey. Black Friday-salgene starter alltid dagen etter Thanksgiving. (FOTO: Kena Betancur/Getty Images/AFP)

Populært blant kundene

Elkjøp er en av flere norske kjeder som har kastet seg på Black Friday-bølgen.

Tidligere har de kjørt kampanjer i nettbutikken, men i år åpnet samtlige varehus allerede klokken sju, med nye tilbud hver time.

– Dette er uten tvil noe kundene våre setter pris på. Vi har sammenlignet tallene fra 2012 til 2013 og har sett at det er populært. Så i år har vi klinet til, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp Nordic AS til TV 2.

Han har ikke merket at de får mindre omsetningen opp mot jul, selv om de kjører en slik Black Friday-kampanje allerede i november.

– Vi tror ikke at en dag med gode tilbud fører til mindre omsetning. Far skal ha julegaver 22. og 23. desember uansett, så det er ikke noe vi tror har noen innvirkning. For oss er dette utelukkende positivt, sier Schmidt.