Norsk u-hjelpshumor hylles over hele verden

Den norske organisasjonen SAIH vekker oppsikt og får massiv ros i internasjonal presse for sine sarkastiske videoer om bistand.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For tredje året på rad har Studentene og akademikernes hjelpefond, SAIH, produsert en video som med humor gjør narr av hvordan bistandsorganisasjoner fremstiller det afrikanske kontinentet.

– Målet er å komme vekk fra forenklede halvsannheter og stereotypier. Det er respektløst og skadelig når fattige mennesker fremstilles som apatiske ofre som behøver hjelp av rike velgjørere fra Vesten, sier Jørn Wichne Pedersen, leder i SAIH, til Bistandsaktuelt.

For to år siden lagde de musikkvideoen «Radi-Aid: Africa for Norway», en parodi-sang hvor man snudde alt på hodet og afrikanske artister gikk sammen om å samle inn radiatorer som skulle sendes til forfrosne nordmenn.

Den har over 2,5 millioner visninger på YouTube.

I fjor kom videoen «Let's save Africa, gone wrong» som handler om en afrikansk gutt som er skuespiller og ekspert i rollen som hjelpetrengende afrikansk barn.

Videoen, også den sett av millioner av seere, ble kåret som en av fjorårets beste av nettgiganten TED, en uavhengige stiftelse som fremmer nye ideer.

Leder i SAIH, Jørn Wichne Pedersen. Foto: Saih
Leder i SAIH, Jørn Wichne Pedersen. Foto: Saih

Årets video er nylig publisert og heter «Who wants to be a volunteer!» og er en parodi på reality-konseptene og ikke minst programmet «Hvem vil bli millionær?».

Hovedpersonen er en ung jente fra Europa som drømmer om å bli frivillig for å redde Afrika og ender opp i et game-show hvor hun må svare rett for å redde Afrika.

Allerede første uken hadde over 250.000 sett videoen på YouTube og filmen er nominert til Rusty Radiator Awards 2014, prisen for årets mest banale innsamlingsvideo.

Spiller en internasjonal rolle

Responsen etter at den nye videoen ble lagt ut har ikke latt vente på seg. Internasjonale medier med størrelser som The Guardian og BBC i spissen har behørig omtalt begivenheten. SAIH var sågar med på direkten i BBC Newsnight forleden.Tidligere har videoene fått behørig omtale i blant annet Huffington Post, Washington Post, New York Times, CNN og Al Jazeera for å nevne de mest kjente.

– Vi synes dette er ganske stort selv. Vi har klart å opparbeide oss en internasjonal rolle når det kommer til hvordan man snakker om problemer som rammer mennesker i utviklingsland. Målet vårt er å få organisasjoner til å lage mer nyanserte kampanjevideoer så publikum kan få et riktigere bilde av Afrika som kontinent, sier Pedersen til Bistandsaktuelt.

Og ikke nok med den enorme interessen fra internasjonale medier. 

Store og anerkjente universiteter som Harvard og London School of Economics i tillegg til mange flere, bruker filmene i deres undervisning.

– Oppskriften er å sikte globalt, og da må man legge forholdene til rette for det. Vi har laget videoene med engelsk tale og med undertekster på alt fra russisk til swahili, forteller Pedersen.

Humoren er viktig

SAIH bruker aktivt Facebook til å spre sitt budskap, siden deres har over 20 000 medlemmer. I tillegg har de et stort internasjonalt nettverk som hjelper til med å spre videoene viralt.

– Jeg tror det at vi har turt å bruke humor er en av hovedårsakene til at vi har klart å nå bredt ut. Men selve kritikken er ikke noe vi har funnet på. En rekke forfattere, politikere og aktivister basert i Sør har i en årrekke kritisert unyanserte og stereotypiske fremstillinger av Sør i offentligheten i Nord, og det er denne kritikken som har inspirert oss til å lage våre kampanjer, sier Pedersen.

Han mener bistandsorganisasjonenes innsamlingskampanjer ofte er utformet først og fremst for å nå et konkret innsamlingsmål på relativt kort sikt.

– Dette er ikke en kritikk av det å være frivillig, selv om vi tuller og tøyser med det. Det er flott at norsk ungdom ønsker å hjelpe, og det kan bidra til viktig læring på det personlige plan. Målet er heller å bidra til en kritisk tenkning og bevissthet rundt hva man som frivillig faktisk kan bidra med, sier han.