Denne bilen heter faktisk Tivoli

Og den kommer straks. 

SssangYong går inn i en ny bilklasse og har akkurat sluppet navnet på crossover-nykommeren. Den skal hete Tivoli.
SssangYong går inn i en ny bilklasse og har akkurat sluppet navnet på crossover-nykommeren. Den skal hete Tivoli.

Etter noen tunge år med konkurstrusler og svært turbulente forhold på fabrikken i Sør-Korea, er det igjen optimisme og nye modeller på gang fra SsangYong.

I 2011 ble de tatt over av indiske Mahindra. De har store ambisjoner for merket, og er også villige til å investere pengene som trengs for å gi et skikkelig løft.

Nå har SsangYong akkurat vist crossover-konseptet X100 på bilutstillingen i New York - samtidig som de kunngjør at bilen skal ut på hjemmemarkedet allerede i januar 2015.

Se når politiet stormer bilfabrikken

Gått ut med navnet 

Det betyr at vi i praksis snakker ferdig utviklet bil. Dette kan også bli en svært interessant modell for SsangYong i Norge. Etter å ha ligget nede i noen år, er det ny satsing på gang også i vårt marked.

Nå har SsangYong akkurat gått ut med navnet på nykommeren. Den skal hete Tivoli, oppkalt etter den italienske byen ved samme navn. 

De har laget verdens dårligste bil

Viktig bredding 

Bilen skal ha vært under utvikling omtrent helt siden Mahindra tok over SsangYong. 

Med lengde rett i underkant av 4,2 meter, sikter Tivoli seg inn mot biler som Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur.

For SsangYong blir dette en svært viktig bredding av modellutvalget. Her går de inn i en bilklasse som vokser fort, over hele verden. 

Global lansering 

Designmessig skal Tivoli vise en ny retning fra koreanerne. Også innvendig lover de at mye skal skje i forhold til det vi har sett fra merket tidligere.

SsangYong lover klasseledende plass i interiøret og legger vekt på mange praktiske løsninger. Som trenden er i bilbransjen nå, skal det bli lett å koble til elektroniske duppeditter.

Bilen er altså straks klar for lansering hjemme i Sør-Korea, global lansering skal starte fra andre kvartal 2015.

Nå gjør de comeback i Norge

LES OGSÅ: Dette kan være råbillig SUV-kjøp