MELKEBART: En liten gutt koser seg med et glass melk - dog ikke fra Coca-Cola. Foto: Frank May / NTB Scanpix
MELKEBART: En liten gutt koser seg med et glass melk - dog ikke fra Coca-Cola. Foto: Frank May / NTB Scanpix

Nå skal Coca-Cola selge svindyr melk

Coca-Cola har melket brusmarkedet i årevis. Nå vil de innta frokostbordet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Leskedrikkgiganten The Coca-Cola Company skal begynne å selge melk.

The Telegraph skriver at selskapet i løpet av desember kommer til å lansere melken i USA under varemerket Fairlife. 

Melken blir dyr - den kommer til å koste det dobbelte som det vanlig melk koster i USA.

Den nye melken er tilsatt protein, og har lavere sukkerinnhold og er uten laktose.

Ifølge Coca-Cola har melken et enormt potensiale på det amerikanske markedet, da salget av vanlig melk har stupt, mens salget av melk med tilsatt smak eller protein vokser.  

– I bunn og grunn er dette foredling av melk. Vi kommer til å ta dobbelt så mye betalt for produktet som for melken vi er vant til å kjøpe på kanne, uttalte Coca-Cola's Nord-Amerika-sjef Sandy Douglas under Morgan Stanley’s Global Consumer Conference forrige uke.

Stuer sammen kyr

Douglas hevdet at Fairlife både «smaker bedre» enn vanlig melk og er laget på bærekraftige melkeproduksjonsfabrikker.

Store deler av melken som blir produsert i USA blir fremstilt på enorme melkeproduksjonsanlegg hvor opp mot 30.000 kyr står stuet sammen innendørs året rundt.  

I talen sa Douglas at Coca-Cola-melken skal komme fra 92 familieeide bondegårder, og at Fairlife «etterstreber de høyeste melkestandardene, bærekraftig landbruk og dyrevelferd».