Vær-Siri pugget i tre timer – fikk huden full av læreren

Da Siri Kalvig ble bedt om å lese høyt, kjeftet læreren: «Neste gang gjør du leksene, Siri!»

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag arrangerte regjeringen et toppmøte om lese- og skrivevansker.

Meteorologen Siri Kalvig fortalte om en tøff skolestart:

– Jeg fikk all hjelp av mamma. Uten henne, kunne jeg aldri tatt utdannelsen min.

Hva var det som var vanskelig?

– Jeg fikk det rett og slett ikke til på barneskolen. Men mamma tvang meg til å sitte inne og jobbe mange timer hver eneste dag med leksene, så jeg lærte meg etter hvert en teknikk. Nå håndterer jeg det greit, men jeg prøvde den gang å hevde meg på andre måter, sier Kalvig, som begynte som værmelder på TV 2 i 1992.

I 1997 grunnla Siri Kalvig Storm Weather Center, som leverte sitt første værvarsel i 1998. Kalvig har de siste årene jobbet med sin doktorgrad om offshorevind.

MESTRING: Statsminister Erna Solberg lytter til forlegger Erling Kagge. Foto: Åse Røyset Spalder/TV 2
MESTRING: Statsminister Erna Solberg lytter til forlegger Erling Kagge. Foto: Åse Røyset Spalder/TV 2

Tok doktorgraden

For en uke siden forsvarte meteorologen sin avhandling ved Universitetet i Stavanger. Men veien frem dit har ikke vært helt enkel.

– Jeg husker mange ubehagelige opplevelser fra barneskolen. Der jeg bokstavelig talt hadde sittet i tre timer og pugget en tekst. Så ble jeg bedt om å lese teksten høyt på skolen, så får jeg kjempekjeft av læreren og beskjed om at: «Neste gang gjør du leksene, Siri!», grøsser hun.

Hun ble opptatt av å hevde seg på andre områder.

– Jeg tror det er utrolig viktig at elever opplever mestring på et eller annet område. Viktig at lærerne har god kompetanse på lese- og skrivevansker, men også det å se hele eleven, hele personen, sier Kalvig.

Statsministeren ber om råd

Vert for møtet var statsminister Erna Solberg (H), kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp).

Regjeringen ønsket innspill fra deltakerne, som var elever med lese- og skrivevanskar, lærere, rektorer, forskere, fagpersoner, og representanter fra næringsliv og forlegger- og forfatterbransjen.

Omtrent én av fem elever sliter med lese- og skrivevansker i større eller mindre grad.

–  Det er dere som skal gi oss råd for hvordan vi skal lage politikk i fremtiden, sa statsminister Erna Solberg.

Erna fikk røde streker i skoleboka

Solberg har selv stått frem som dyslektiker.

– Jeg har selv fortalt at jeg fikk røde streker i skrivebøkene mine. Av og til følte jeg meg litt teit. Jeg har også erfart at hardt arbeid lønner seg. Det siste vil kanskje foreldrene mine protestere på, fleipet statsministeren, men la til at øvelse gjør mester.

– Man er ikke teit selv om man bruker litt lengre tid på å lære enkelte ting enn andre. Det er utrolig viktig at man har lærere som ser elevene, kan normalisere det å ha noen ekstra behov, tilrettelegge undervisningen og motivere elevene til å ikke gi opp, sa Solberg.

Kagge kunne ikke si navnet sitt

I 1993 var Erling Kagge den første i verden til å gå alene på ski til Sydpolen. På 50 dager tilbakela han nærmere 1400 kilometer uten hjelp utenfra eller kontakt med omverdenen.

Han har også vært på Nordpolen og besteget Mount Everest. I dag eier han majoriteten av sitt eget forlag, Kagge.

Det var ikke gitt da han som barn strevde med skrivevansker, lesevansker og uttale.

–  Det var veldig tungt å være ni år og ikke lære å lese, og å snakke utydelig. Jeg lærte ikke å si navnet mitt før jeg var ti eller elleve år. Fordi det var dobbel –g i etternavnet, og - r i fornavnet. Det var selvfølgelig vanskelig. Men det hadde også stor verdi, for det lærte meg å kjempe, sier Erling Kagge.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen var glad for mange innspill i løpet av møtet.

– Det er så mange inspirerende historier. Du har jo alltid med deg lese- og skrivevanskene dine. Men du kan overkomme de. Kanskje til og med lære noe nyttig av det. Det har vært veldig flott å høre, sier Røe Isaksen.

Finnes løsninger

Polfareren Erling Kagge studerte juss og startet sitt eget forlag.

– På skolen lærte jeg disiplin. Jeg hadde tungt for å lære, og kunne ikke lese hele pensum. Da måtte jeg velge det som var viktigst, siden jeg leste så sakte. Det er lett å fokusere på alle de uheldige sidene, sier Erling Kagge.

Hva slags råd har du til andre som strever på skolebenken?

– Det er veldig lett å si «jeg kan ikke kan ikke, jeg kan ikke». Det sa jeg også. Jeg husker da vi skulle lese høyt i andre klasse. Jeg kastet egne lærebøker i veggen første, andre og tredje klasse. Men etter at man sier «Jeg kan ikke, jeg kan ikke», kan man si «jeg kan ikke – foreløpig». For de aller fleste finnes det løsninger, heldigvis. Derfor er det også bra at vi er samlet her i dag, sier Kagge.

Erna: – Fratar deg selvtilliten

Statsminister Erna Solberg tror det at kjente personer står frem med lese- og skrivevansker, kan viser mulighetene for andre.

– Den opplevelsen av å ikke mestre i klasserommet, er kanskje den mest negative effekten av det å ha lese- og skriveutfordringer. Den fratar deg lysten og selvtilliten til å lære mer. Ser du at andre har klart det, så er det bare å stå på, sier Erna Solberg.