Audi bekrefter: Ny luksus-SUV på vei

Her blir det trangt blant toppmodellene.

Audi har akkurat vist konseptbilen Prologue - nå bekrefter de også at det er en helt ny SUV på vei. Den skal hete Q8.
Audi har akkurat vist konseptbilen Prologue - nå bekrefter de også at det er en helt ny SUV på vei. Den skal hete Q8.

Audi har akkurat vist konseptbilen Prologue på bilutstillingen i Los Angeles. 

Denne bilen skal være en forsmak på Audis designretning de kommende årene, samtidig som den etter alt å dømme er utgangspunkt for en helt ny toppmodell, som skal hete A9.

Men det stopper ikke der, Audi har nemlig flere planer for nye modeller.

Omfattende SUV-rekke

Til engelske Autocar bekrefter Audis tekniske sjef Ulrich Hackenberg nå at de også skal komme med en ny SUV på toppen av modellutvalget sitt.

Ryktene om dette har gått en god stund allerede. Og nå tar Hackenberg bladet fra munnen - det skal komme en helt ny Q8.

Dermed begynner Audis SUV-rekke å bli svært omfattende, helt fra Q3, via Q5 og Q7 - og altså opp til Q8. Og det stopper nok ikke der, det er grunn til å vente at vi etter hvert også får Q1, Q2 og Q4.

Blåser nytt liv i SUV-favoritten

- Blir noe nytt 

Q8 kommer til å bli en sporty SUV, konseptmessig lik X4 og X6 fra BMW.

Her handler det om design foran funksjon. Målet er å tiltrekke seg de som vil ha SUV, men som ikke trenger veldig mye plass. Dessuten liker de gjerne å skille seg fra mengden. 

- Den vil bli noe nytt og følge designet som er etablert på Prologue-konseptet. Bilen vil bli posisjonert som mer emosjonell og sporty enn Q7. Q7 er en bil for sju personer, Q8 skal ha mer coupefaktor, sier Hackenberg til Autocar.

Q7: Monster-SUV-en på tilbud

Mye felles med Q7 

Det at han er så åpen rundt prosjektet, tyder på at det er kommet langt i den interne utviklingen.

Her er det også snakk om mye gjenbruk på plattform og teknologi, slik at selve utviklingsprosessen ikke blir så veldig krevende. Under skallet skal Q8 dele veldig mye med kommende, andre generasjon Q7. 

Det er ventet at nykommeren skal være klar i løpet av tre år. 

Dette skal være luksus-SUVen som koster deg minst 

SUV med minst feil og problemer - dette er de 10 beste