BLE LURT: Siv Tone Kaland og Stine ble lurt da de handlet en jakke på nett. (FOTO: Privat)
BLE LURT: Siv Tone Kaland og Stine ble lurt da de handlet en jakke på nett. (FOTO: Privat)

Siv Tone (44) ble svindlet da hun kjøpte julegave til datteren Stine (14) på nett

Mammaens plan om å være ekstra snill mot datteren til jul gikk ikke helt som den skulle.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 – Da vi fikk jakka hjem så vi at merket ikke var skikkelig sydd på. Vi prøvde den på, og oppdaget da at den var litt annerledes fra de vi har sett i butikkene, forteller Siv Tone Kaland til TV 2.

ADVARER: Ingeborg Flønes gir råd til folk som skal handle julegavene på nett. Foto: Forbrukerrådet
ADVARER: Ingeborg Flønes gir råd til folk som skal handle julegavene på nett. Foto: Forbrukerrådet

Etter å ha snakket med noen venner sjekket Kaland og mannen forbrukerrådets liste over useriøse nettbutikker og fant adressen de hadde handlet fra der.

Tror pengene er tapt

Paret fra Vassøy utenfor Stavanger synes det er trist at man så enkelt kan gå på en smell når man handler på nett.

– Det er spesielt kjedelig når det er snakk om julegaver, mener de.

Kaland og ektemannen har foreløbig ikke funnet ut hva de skal gjøre med den uekte jakka de har betalt over to tusen kroner for.

– Det har vel ingen hensikt å sende den tilbake til den useriøse forhandleren, så pengene er vel tapt, tror hun.

Første og siste gang

Det var første gang familien kjøpte klær på internett, og Kaland sier de kanskje burde sjekket bedre før de bestilte varen.

– Vi får se hva det blir til med den julegaven, men det blir nok første og siste gang vi handler på internett.

Forbrukerrådet advarer

Nettsvindlere som utgir seg for å selge julegaver, men som egentlig bare har planer om å ta pengene dine og aldri sende deg noen varer, har blitt mer og mer vanlige, ifølge forbrukerrådet.

– Hvem som helst kan sette opp en lekker nettside og tilby fristende kjøkkenredskaper eller gøyale leker til en god pris. Kanskje du gjør en god deal, men det kan også være at du blir lurt opp i stry, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Sjekkliste

Forbrukerrådet har utarbeidet en liste du som netthandler bør sjekke før du gir fra deg pengene dine. Sjekk at nettbutikken oppgir:

  • En ekte adresse
  • Et telefonnummer det er mulig å ringe
  • Et navn på en person som er ansvarlig for bedriften
  • Et organisasjonsnummer
  • Sjekk også at totalsummen stemmer før du betaler
  • I tillegg bør du lese anmeldelser fra andre kunder som har benyttet butikken

Forsikring mot en trist julaften

I følge forbrukerdirektøren er det å følge sjekklisten en billig forsikring mot svindel:

– Du risikerer ellers å tape pengene du har betalt, og det kan dessuten bli en trist julaften hvis du ikke får byggeklossene til niesen, eller forkleet til far, sier Flønes.

Om du har vært uheldig og blitt offer for nettsvindel trenger likevel ikke det å bety at pengene dine er borte for alltid. Har du handlet med kredittkort kan det bli redningen din.

– Ja, hvis ikke butikken gjør opp for seg, kan du klage til banken. Det gjelder uansett om du har angret på kjøpet, hvis det du kjøper ikke er i orden, eller om butikken går konkurs. Skjer noe slikt, kan du klage til banken, og få penger tilbake. Dette er det mange som ikke vet, men slik er det lønnsomt å bruke kredittkort. Så sant du betaler regningen på forfall, og unngår renter, advarer Flønes.