Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sludder utenfor Broom-kontoret, en typisk små-guffen novemberdag der været ikke får bestemt seg for om det er høst eller vinter.

Her sitter redaksjonssjef Vegard og jeg og jobber, mens Benny er ute på ett eller annet.

- Husker du hva, spør jeg Vegard.

- Neeei, men jeg tror han skulle til fjells?

- Til fjells?!? Skal han gå på ski en helt vanlig ukedag? 

- Sannelig om jeg vet, det beste er vel å ringe og sjekke, mener Vegard.

Som sagt, så gjort. Vi ringer Benny!

På vei til Beitostølen

Ring, ring

- Hei, Knut. Hvordan går det på kontoret?

- Jo, takk vi har det helt OK vi. Men hva driver du med?

- Å ja, har jeg ikke sagt fra om det? Jeg er på vei til Beitostølen, jeg. Høres ikke det hyggelig ut?

- Denne kan skremme fanden på flatmark!

Norgesversjonen

- Joda... Så noe på nyhetene i går om at langrennslandslaget har sesongåpning der oppe, men du er vel ikke helt på det nivået selv om du går mye på ski?

- He he, neida! Jeg skal dit for å kjøre bil! BMW har nemlig lagt Norges-lanseringen av sin helt nye X6 til Beitostølen, med testkjøring både oppover og nedover. Så nå er jeg på vei dit i det som skal bli "Norgesversjonen", X6 med 3-liters bensinmotor og 211 hestekrefter. Startprisen er på 873.000 kroner, det tror jeg faktisk er litt ned i forhold til bilen den erstatter, forteller Benny.

Uovervinnelig 

- Men helt ny X6 - fortell!

- Du skal faktisk ha litt peiling for å se det utenpå, men det er helt ny bil. Litt lengre, litt bredere, litt lavere - og litt lettere. Dessuten har BMW gjort den enda mer eksklusiv innvendig. Dette er rett og slett et fantastisk sted å sitte når vinden blåser og nedbøren veksler mellom regn, sludd og snø.

- Du får litt følelsen av å være uovervinnelig. Uansett hva som skjer, sitter du høyt hevet over den øvrige trafikken, i myke skinnseter og med bare litt diskret dieselbrooming fra motoren. Det er virkelig første klasse dette, mener Benny.

Brukt X6: Denne har tapt seg MYE

Imponerende lettkjørt 

- Dessuten er det jo verdt å få med at den nå kommer standard som femseter, eller det BMW selv kaller 4+1. Da skjønner du kanskje at midtplassen bak ikke akkurat er beregnet for voksne på langtur. Men fire sitter fantastisk bra her.

- Kjøreegenskapene er akkurat som de skal være på en SUV fra BMW. De har klart å gjøre den digre bilen imponerende lettkjørt og smekker. Jeg synes 211-hesteren holder i massevis, den er sterk nok til at du får utnyttet de gode kjøreegenskapene som bor i denne bilen, sier Benny og legger til:

Tydelig målgruppe 

- Jeg må innrømme at jeg har hatt litt problemer med å skjønne hele X6-konseptet tidligere, og jeg er nok ikke helt i målgruppa denne gangen heller. Skal det først være SUV, ville jeg nok heller gått for langt mer praktiske X5. Og hvis jeg skulle hatt stilig BMW med maks kjøreglede, ville jeg helt klart tatt 6-serie Gran Coupe i stedet. Men det er rart med det. Etter noen mil bak rattet er jeg nesten litt frelst jeg også, innrømmer Benny.

- Men hvem er i målgruppa?

- Jo, den har BMW naturligvis en klar definisjon av. X5-kjøperen er en mann i 40-årene med god øknonomi, han litt sporty, driver ofte eget firma eller med næringsvirksomhet. Han er individualist og bryr seg ikke så mye om hva andre måtte mene. Jeg tror jeg for egen regning også vil legge til at han liker biler med en viss show off-faktor. For det er mye av poenget med denne bilen, spør du meg!

X6 Hybrid: Denne er virkelig ekstrem

Julegave til over en million

- Lansering nå, betyr det at den kommer før jul?

- Det gjør det, og dette er litt kult: BMW i Norge hadde nemlig solgt 15 eksemplarer allerede før bilen kom til landet. Og de 15 er lovet bilen sin til jul - det er hva jeg vil kalle en veldig bra julegave! Lurt tenkt. Det er nok tryggere å bla opp selv - enn å vente på hva nissen kommer med i sekken, det er nok ikke mange som får X6 fra ham i julegave!

- Apropos pris. Den starter altså på 873.000 kroner, og da lover BMW at bilen skal være relativt velutstyrt. Likevel tviler jeg på at noen av disse julegave-bilene koster under en million. Tvert imot er det overhodet ikke vanskelig å legge på utstyr for flere hundre tusen her - og det tipper jeg mange har gjort. 

Kaller dette en julegave fra norske politikere

Teste i alpinbakken 

- Skjønner, men jeg frykter at både du og jeg vel uansett må håpe på nissen hvis det skal bli X6 til jul i år?

- Redd du har ganske rett i det, ja! Men du - nå må jeg komme meg videre her. Det ligger visstnok an til testing i alpinbakken senere i dag, og det vil jeg veldig nødig gå glipp av. Noe sånt har jeg aldri vært med på før, og jeg har en mistanke om at det kan bli en stund til neste anledning også, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med full test av nye BMW X6 om ikke veldig lenge.  

X6 som bruktbil? Les mer om den i bruktbilguiden:

Den har blitt litt lengre, lavere og bredere - men fortsatt er det ikke vanskelig å se at dette er BMW X6!
Den har blitt litt lengre, lavere og bredere - men fortsatt er det ikke vanskelig å se at dette er BMW X6!

LES OGSÅ: Er dette den mest harry SUV-en?

 

 

 

Laster inn forumet...