Helt vanlige - men det er utenpå
Se hvem som kaster seg inn i en ny klasse.
Den siste tiden har det blitt et betydelig fokus på brenselcellebiler. Det startet med Toyota som lanserte Mirai - og Honda som viste sin nye konseptbil. Begge to har elmotor og bruker hybrodgen som drivstoff.
Dette er det tydeligvis flere som har tenkt på.
I forbindelse med bilutstillingen som akkurat nå pågår i Los Angeles, har nemlig både VW og Audi lansert sine alternativer i dette segmentet. Den ene er sågar den første i verden som byr på 4x4 og sportslige ytelser.
Les også: Mener disse Audi-rørene kan være livsfarlige
Lang rekkevidde
Audi har nemlig gitt hybrid-drivlinje til en av toppmodellene sine - A7. A7 h-tron er navnet - og det ventes at konseptbilen kommer i produksjon om ikke så lenge.
A7-en er utstyrt med to motorer - en foran og en bak - slik at den får firehjulsdrift.
Rekkevidden er på 500 kilometer - noe som overgår de aller fleste konvensjonelle elbiler.
Den har forøvrig ekstra lithium-batterier i tillegg - som kan lades fullt opp på to timer via vanlig stikkontakt.
Les også: Audi A7: Nå selges den til halv pris
Rask
Totalt er effekten på A7 h-tron på 230 hk og 530 nm - noe som bidrar til at 0-100 km/t er gjort på 7,8 sekunder. Ikke lynkjapt, kanskje, men likevel betydelig raskere enn de andre brenselcellebilene.
- Dette er den første sportslige brenselcellebilen. Og den er helt fri for CO2-utslipp, uttaler Audis tekniske sjef, Ulrich Hackenberg.
Dette er for øvrig Audis tredje hybrid-konsept - og kommer i kjølvannet av A2 H2 og Q5 HFC.
Les også: VW Passat: Beste bruktbil
Hymotion
VW er ikke noe dårligere - faktisk er de litt bedre. De stiller nemlig med TO brenselcellebiler på bilutstillingen i Los Angeles. Golf Hymotion og Passat Hymotion.
Akkurat som i Audien er det ekstra batterier i tillegg til hydrogen-drivstoffet - og igjen er rekkevidden imponerende 500 kilometer.
Golfen fikser 0-100 km/t på 10 sekunder blank, og både den og Passaten har forhjulstrekk.
Alle de tre bilene fra VW-konsernet kan fylle tanken på bare to-tre minutter - og det eneste utslippet er altså vann ...
Utseendemessig er det heller ikke noe nytt på disse bilene, med unntak av noen ørsmå detaljer. Toyota og Honda har på sin side valgt å gi brenselcellemodellene et mer futuristisk design.
Les også: Over 124.000 nordmenn har kjøpt denne