Ny elbil blir en prisbombe

Kan presse prisene i hele markedet.

Elektrisk Smart kommer endelig til Norge - og prisen er gunstig.
Elektrisk Smart kommer endelig til Norge - og prisen er gunstig.

Norge har blitt et foregangsland for elbiler, og få land har maken til det utvalget vi har i elektriske kjøretøyer.

Ett merke har imidlertid ligget merkelig lavt i Norge. Vi snakker om Smart, som har laget elbil i flere år og også solgt dem i mange land. Tredje generasjon Smart ForTwo Electric Drive kom for halvannet år siden - men til Norge har den kun kommet som parallellimport, altså ikke via den offisielle importøren. Prisene har ligget på opp mot 200.000 kroner, det har ikke vært veldig konkurransedyktig.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Ikke hatt prioritet

Men nå skjer det ting. Det er elbil.no som kan fortelle at importøren Bertel O. Steen har nå skal ta inn bilen. Avgjørelsen er fersk, den skal ha blitt tatt så sent som i forrige uke.

- Eksakt dato er ikke satt, men introduksjonen er ikke langt unna. Det har vært kapasitetsutfordringer i produksjonen, og mange store markeder har ønsket modellen. Vi har til nå ikke hatt prioritet, forteller kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge, til elbil.no.

Rett og slett et veldig smart elbilkjøp

129.000 kroner

Dette er en kompakt toseter, og slik sett en bil som vil passe godt for bykjøring - og for de som ikke trenger baksete.

Dermed vil den kunne passe mange elbilbrukere godt. Ikke minst når vi vet at prisen er svært konkurransedyktig. Startprisen skal være på 129.000 kroner, det betyr at den kan bli svært brysom for konkurrentene. Her vil nok særlig de minste av dagens modeller i markedet merke Smart-nykommeren.

Den rimeligste av disse i dag er Citroën C-Zero, den starter på 133.000 kroner. 

Lader på åtte timer

Det er mye fokus på rekkevidde blant elbilene, her har Smart valgt å ikke kaste seg på kappløpet om mest mulig. ForTwo "nøyer seg" med ca 140 kilometer. Det begrunner de selv blant annet med at de fleste potensielle kjøpere har en rekkevidde på mellom 30 og 40 kilometer daglig.

Batteripakken er levert av Deutsche AvccuMotive og har en kapasitet på 17,6 kWh.

Fra en vanlig hjemmelader, går det fra tomt til fullt på rundt åtte timer. Med 22 kW hurtiglader går det unna på under en time. 

Elbil: Ingen kjøper flere enn oss nordmenn

Derfor fikk elbil-eier hevet kjøpet