Ordførerne i Moss og Horten med klar tale: Vil ha gigantbro over Oslofjorden

Vegvesenet vil ha bro eller tunnel mellom Moss og Horten. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvordan skal man krysse Oslofjorden i fremtiden? Det er et spørsmål det lenge har vært knyttet stor spenning til. Og onsdag kom svaret fra Statens vegvesen.

Og to av de fremmøtte hadde kanskje spesielt stor grunn til å juble: Horten-ordfører Børre Jacobsen (H) og Moss-ordfører Tage Pettersen (H). 

For Statens vegvesen anbefaler å bygge bru eller tunnel mellom Horten og Moss. Det er gledelige nyheter for dem som har kjempet for fast forbindelse mellom fergebyene i mange år. 

– Dette er en gledens dag for Moss og Horten og hele oslofjordregionen, sier Moss-ordfører Tage Pettersen. 

Vil ha bro

Vegvesenet slår fast at det må mer utredning til før man bestemmer seg om bro eller tunnel er best. Men ordførerne er på sin side ikke i tvil. 

– Bro eller tunnel?

– Bro. 

– Ingen tvil?

– Nei, jeg er ikke i tvil i det hele tatt. Jeg tror ikke vi har gledet oss for tidlig, for dette er et fergeleie som krever avløsning, sier Horten-ordfører Børre Jacobsen. 

Og han får ubetinget støtte fra sin ordførerkollega på den andre siden av fjorden. 

– Jeg vil ha bro over vann og tunnel under land. Det er en god kombinasjon, og det er noe av det vegvesenet har sagt at et mulig i dag, sier Tage Pettersen. 

40 minutter kortere

En ny, fast forbindelse mellom Moss og Horten kan redusere reisetiden med inntil 40 minutter, ifølge konseptvalgutredningen (KVU) som ble overlevert til samferdselsministeren i dag.

En ny bro kan stå ferdig i 2026, og kostnaden er foreløpig beregnet til et sted mellom 35 og 60 milliarder kroner. En tunnel vil ifølge vegvesenet koste mellom 15 og 25 milliarder kroner. 

Den tradisjonsrike Bastøfergen frakter om lag 1,7 millioner kjøretøy hvert år. 3,3 millioner passasjerer benytter seg av fergen årlig. 

Dette er alternativene som er vurdert av Statens vegvesen. Hurumforbindelsen (K2) ble ikke prioritert, verken for bil eller tog. Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er alternativene som er vurdert av Statens vegvesen. Hurumforbindelsen (K2) ble ikke prioritert, verken for bil eller tog. Illustrasjon: Statens vegvesen

– Dette er nok det prosjektet i Norge som har den høyeste samfunnsnytten, fremholder Pettersen. 

Flere anbefalinger

Statens vegvesen kom også med flere anbefalinger om kryssing av Oslofjorden i dag. 

*Ny, fast forbindelse mellom Moss og Horten. Om det blir bro eller tunnel skal avgjøres av videre utredninger. 

*Bygge ut riksvei 23 enten med et ekstra tunnelløp i Oslofjordtunnelen eller som en ny bro. Ifølge Statens vegvesen kan ny bro være mest samfunnsøkonomisk lønnsomt på sikt. 

*Statens vegvesen fastslår at det ikke er marked for jernbaneforbindelse over Oslofjorden. 

Det blir nå opp til regjeringen å bestemme om dette blir virkelighet. 

Solvik-Olsen: - Ingen grunn til bekymring

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er glad for at alle prosjektene som er anbefalt har positiv samfunnsøkonomisk lønnsomhet. 

– Jeg syns vegvesenet har gjort et grundig arbeid. De har tenkt stort hvordan man kan binde sammen bo- og arbeidsregioner. De har tenkt kollektivtrafikk, men de har kommet frem til at det er bedre med buss, enn med tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). 

Samferdselsministeren har beroligende ord til ordførerne - i alle fall foreløpig. 

– Fjordkryssinger er noe vi syns er veldig viktig, så man har ikke noen grunn til å være bekymret ennå, sier Solvik-Olsen. 

At vegmyndighetene ikke legger opp til jernbanekryssing av Oslofjorden, tar samferdselsministeren med knusende ro. 

– Totalt for 2014 og 2015 har jernbanen fått høy vekst. Det har vært et taktskifte, og da må vi ikke gjøre dette til en konkurranse mellom vei og jernbane. Det viktigste er å bygge god infrastruktur som favner flest mulig, sier Solvik-Olsen.