MOBILBESTILLING: Via applikasjonen Uber kan man bestille transport via smarttelefonen. Foto: TV 2
MOBILBESTILLING: Via applikasjonen Uber kan man bestille transport via smarttelefonen. Foto: TV 2

Nå kommer den omstridte taxiappen Uber til Oslo

Virksomheten som er beskrevet som «klart ulovlig» lanseres i hovedstaden onsdag. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Taxiappen Uber, som utfordrer den eksisterende taxinæringen, lanseres i Oslo onsdag. 

Det er en versjon av appen, Uber Black, som har som formål å øke bruken av privattaxi i hovedstaden, som settes i live. Uber går ut på at personer som trenger skyss kan registrere reisen sin via appen og få sitte på med frivillige sjåfører.

Kostnadene er lavere enn de regulerte taxiprisene, fordi hensikten er å få skyss av noen som skal samme vei. 

KONKURRENT: Drosjenæringen, slik i kjenner den i dag, kan endres kraftig når den mye omtalte Uber-applikasjonen kommer til hovedstaden. Foto: Scanpix
KONKURRENT: Drosjenæringen, slik i kjenner den i dag, kan endres kraftig når den mye omtalte Uber-applikasjonen kommer til hovedstaden. Foto: Scanpix

Eksklusiv privattaxi

– Vi starter opp Uber Black-tjenesten i Oslo fra onsdag. Det vil si at de som laster ned appen vår og registrerer seg kan bestille henting. Uber Black er en tjeneste for eksklusiv persontransport med strenge krav til biler og sjåfører, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden, til Dagens Næringsliv.

Bertram oppfordrer nordmenn til å registrere seg som sjåfører og teste arbeidsmulighetene i et halv år. 

Samtidig med dagens lansering starter også en lukket prøve av versjonen Uber Pop, som utfordrer den etablerte taxinæringen.

– Helt klart ulovlig

Bård Hoksrud (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet, mener tjenesten er ulovlig. Punktum. 

– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksru til avisen. 

Uber har ikke fått løyve fra Oslo kommune. De har bedt om en utdypning av konseptet, men ikke fått svar på henvendelsen fra Uber. 

Uber-direktøren sier at han ønsker å utforske hvordan applikasjonen kan brukes innenfor det norske lovverket.

Vandalisme

Drosjeapplikasjonen har vært mye omtalt i andre land, hvor den har blitt svært populær blant folk. 

Det har vært en rekke voldsepisoder hvor etablerte drosjesjåfører har gått til angrep mot Uber-bilene og det har haglet med trusler. 

Applikasjonen ble etablert i 2009 og er i dag aktiv i over 200 byer i ti land i tillegg til de nordiske.