Endelig har VW gitt Golf stasjonsvogn en R på bakluka også. Sammen med et sett doble eksosrør på hver side, avslører det at vi snakker om en bil med 300 hestekrefter.
Endelig har VW gitt Golf stasjonsvogn en R på bakluka også. Sammen med et sett doble eksosrør på hver side, avslører det at vi snakker om en bil med 300 hestekrefter.

Kommer endelig som stasjonsvogn!

4x4, 300 hk - og massevis av plass til barnevogna.

Laster inn forumet...

VW er i utgangspunktet tuftet på sunn fornuft og folkelighet - men noen ganger drar de på litt ekstra. I fjor kom Golf på markedet - og i år ble den levert i R-versjon.

Nå er det endelig duket for R-versjon også som stasjonsvogn! Her snakker vi rene kinderegget - og vel så det. Massevis av krefter, trekk på alle fire hjulene og ikke minst et hav av plass. Denne er det garantert mange som gjerne skulle kjørt i barnehagen med, ja.

Aldri gjort før

Nyeste generasjon av Golf er som ventet blitt bestselger i Norge. Noe av forklaringen på det er at den er tilgjengelig i alle mulige varianter: 3-dørs, 5-dørs og stasjonsvogn, diesel og bensin, stor motor og liten motor, automat og manuell, forhjulstrekk og firehjulsdrift, billig og dyr, lite utstyr eller masse. Du skal være rimelig sær for å ikke finne en variant som passer ditt bruk.

Men inntil nå har R-motorene vært forbeholdt 3- og 5-dørsvariantene. Det har endelig VW gått bort fra nå. 

Les også: Denne Golfen skremmer vannet av det meste!

Digert bagasjerom

Golf R ser hissigere ut enn de mer normale utgavene. Men ikke så mye at den skiller seg nevneverdig ut i trafikken.
Golf R ser hissigere ut enn de mer normale utgavene. Men ikke så mye at den skiller seg nevneverdig ut i trafikken.

Det gjør at Golf pluselig har en av markedets råeste, kompakte familiebiler på samvittigheten. For selv om dette er en "liten" Golf - byr den på imponerende 605-liters bagasjerom. Det er mye mer enn for eksempel utgående Passat, eller dagens BMW 5-serie og Audi A6.

Utover et karosseri som er senket 20 mm og progressiv servostyring, kommer R-modellen med 4x4 og DSG-automatgir som standard.

Les om 80-tallets GTI-bonanza her

Rask

Innvendig er det blå instrumentnåler og rattet med R-logo som lettest avslører R-modellen.
Innvendig er det blå instrumentnåler og rattet med R-logo som lettest avslører R-modellen.

Ytelsene er til å bli smårar av. Denne bilen runder 100 km/t på 5,1 sekunder - og har en toppfart på 250 km/t.

Og forbruket lar seg også høre - 0,71 l/mil ved blandet kjøring. På dette området har utviklingen går i et voldsomt tempo.

R-modellen har også ulike kjøremoduser - fra Eco til Race. Den ene velegnet for levering i barnehagen - den andre for turen hjem igjen ...

Les også: Denne bør du ikke la deg lure av

Kommer til våren

Golf R stasjonsvogn kommer på markedet våren neste år. Hva prisen blir i Norge kan vi ikke si enda - men 5-dørsvarianten koster 635.000 kroner. Vi antar at prisen på stasjonsvogna vil bli noe høyere.

Hvis du heller vil kjøpe deg en brukt Golf R - ligger det i skrivende stund ni til salgs på finn.no. Prisene varierer fra 349.000 kroner (2006-modell med 250 hk) til 649.000 (2014-modell).

Les også: Kupp på brukt Golf R? Les mer her

Golf R stasjonsvogn slippes på markedet våren neste år. Det er bare å stålsette seg ...
Golf R stasjonsvogn slippes på markedet våren neste år. Det er bare å stålsette seg ...