Statens vegvesen vil bevisst stigmatisere unge gutter for å få ned dødstallene i trafikken.
Statens vegvesen vil bevisst stigmatisere unge gutter for å få ned dødstallene i trafikken.

Slik skal de skremme unge råkjørere

Ny kampanje vekker oppsikt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Mange gutter sliter med pubertale problemer som kviser, stemmeskifte og for tidlig sædavgang til langt opp i 20-årene. 

Også frontallappen, den delen av hjernen som hjelper oss å forstå konsekvenser, utvikles senere hos gutter. Så hvis en gutt velger å kjøre for fort, kan det skyldes en fortsatt underutviklet frontallapp.»

Slik er budskapet i en fersk kampanjefilm fra Statens vegvesen, skriver rb.no.

– Vi forsøker med den nye kampanjen bevisst å stigmatisere unge gutter som kjører for fort og bruker bilder de selv kan kjenne seg igjen i, forteller avdelingsdirektør Trafikkadferd Jon Molnes i Statens vegvesen.

– Vi ønsker på ingen måte å latterliggjøre unge gutter, men bruker faktabeskrivelser jeg tror veldig mange unge kjenner seg igjen i, sier han.

– Budskapet vil treffe

Kampanjen, som ifølge Molnes er grundig testet på ungdomsgruppa, har som mål å framstille det som umodent og barnslig å kjøre for fort.

– Vi er sikre på at budskapet vil treffe, men er likevel spente på hvordan den blir tatt imot, sier han.

Kampanjen, som også består av en film regissert av Hans Petter Moland, skal vises på flere norske tv-kanaler og på kino.

– Vi satser også på Facebook, YouTube og våre egne nettsider, opplyser Molnes.

11 millioner kroner

Kampanjen har så langt kostet 11 millioner kroner, og er planlagt å gå over de neste fire årene.

– Beregninger viser at et ungt menneskeliv er verdt 34 millioner kroner. Bidrar kampanjen til å redde ett menneskeliv, er det vel brukte penger, mener Jon Molnes.

Her kan du se kampanjefilmen:

 

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her: 

Les også: Dette kan koste deg førerkortet

Laster inn forumet...