Denne familie-SUVen er ikke helt som alle andre. Her er det nemlig en helsprø V10-motor under panseret. Og akkurat i denne bilen skal den by på 400 hk! Faksimile: Finn.no
Denne familie-SUVen er ikke helt som alle andre. Her er det nemlig en helsprø V10-motor under panseret. Og akkurat i denne bilen skal den by på 400 hk! Faksimile: Finn.no

Den ser ganske normal ut ... 

Men her bor det voldsomme krefter!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå til dags handler det meste om å ha så få sylindre og lavt volum på motoren som mulig. Men det har ikke alltid vært slik. Selv Volkswagen, som ikke akkurat kjent for å slå seg mest løs på motorsiden, har noen skikkelige råskinn på samvittigheten. 

Før miljøfokuset tok helt overhånd, resulterte jakten på ytelser blant annet i en helsprø motorisering til den store SUV-en Touareg. Den ble rett og slett utstyrt med en 5-liters V10-motor - som går på diesel.

Nå ligger det en slik til salgs på det norske bruktbilmarkedet - som dessuten er enda sprekere enn originalen. Og prisen er blitt redusert til mindre enn en tredjedel av det den kostet ny i 2008. 

Les også: Så tøff kan familie-SUVen bli

400 hk!

Første generasjon Touareg er slett ikke kjent for å være spesielt rask. Den er snarere kritisert ganske bredt for det motsatte. Det skyldes 2,5-liters dieselmotoren den var utstyrt med i utgangspunktet. De 174 hestekreftene ble alt for lite til å gi den noe fraspark. Touareg er nemlig en tung bil. 

Slik sett bør en V10-er være akkurat som bestilt. Den byr nemlig på 313 hk. Noe som sikrer 0-100 km/t på 7,8 sekunder. 

Men selv ikke dette har vært nok - for denne bilen er tunet. Effekten har dermed lagt seg på småpene 400 hk - og dreiemomentet skal være 1000 nm! Ja, tusen!

Det skulle tilsi at vi trolig snakker om Norges sterkeste Touareg. 

Touareg er en populær SUV.
Touareg er en populær SUV.

Les også: BMW X5 vs VW Touareg:- Hvilken skal jeg velge?

Gått langt

Prisen på en slik doning i 2008 var rundt halvannen million kroner. Nå selges den for 375.000 kroner, pluss omreg.

Mye av forklaringen på verditapet skyldes kilometerstanden. Den mangler bare noen få tusen på å runde 200.000-merket. Og det er naturligvis en betydelig kjørelengde.

Det er nok ikke den letteste bilen å selge dette her. I tillegg til kilometerstanden er nok en del litt skeptisk til tunede biler - og vedlikeholdskostnadene på en noe aldrende V10-er.

Klikk her for å se hele annonsen

Men om du tar sjansen, får du i alle fall en skikkelig monster-SUV. Selger skriver i annonsen at det er et utrolig bunndrag i denne bilen - og det ser vi ingen grunn til å tvile på.

Interiøret i Touareg er mer påkostet enn de fleste andre VW-modellene.
Interiøret i Touareg er mer påkostet enn de fleste andre VW-modellene.

Med på kjøpet får du jo også imponerende gode offroad-egenskaper. På dette området er nemlig Touareg langt mer kapabel enn mange av konkurrentene. Noe av årsaken til det er luftfjæringen som gir mulighet for økt bakkeklaring - og ulike kjøreprogrammer tilpasset underlaget.

Les mer om VW Touareg i Brooms bruktbilguide her

God plass og mye utstyr

Touareg er også en velvoksen SUV som har mye plass å by på. Bagasjerommet er på 555 liter - og det holder for de fleste. Baksetene er også romslige.

På utstyrssiden er det meste på plass - som skinnseter som er elektrisk justerbare foran, luftfjæring, nøkkelfritt system, navigasjon og avtagbart hengerfeste.

Touareg har hatt noen utfordringer med vannpumpen og oljekjøleren - generelt sett skal imidlertid driftssikkerheten være bra.

Men som sagt, med en V10-er som har 200.000 kilometer på samvittigheten, og som er tunet, er det nok lurt å sette av en god sum penger til "uforutsette utgifter" ...

Les også: Unik versting-SUV på billigsalg

 

 

 

 

Laster inn forumet...