Renegade går inn i en bilklasse som vokser fort - og der konkurransen er beintøff. Da gjelder det å skille seg ut, og det gjør denne bilen både på design og offroadegenskaper.
Renegade går inn i en bilklasse som vokser fort - og der konkurransen er beintøff. Da gjelder det å skille seg ut, og det gjør denne bilen både på design og offroadegenskaper.

Den skal bli tøffere enn alle konkurrentene

Ny Jeep skiller seg fra mengden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De er verdens største SUV-merke og har en av de sterkeste merkevarene i bransjen. Likevel - i Norge er det lenge siden Jeep har solgt særlig mange nybiler.

Det kan det imidlertid bli en endring på nå. Jeep blir et svært viktig merke for den nye bilgiganten Fiat Chrysler. Nå er de i gang med en skikkelig offensiv, som også innebærer modeller som skal bredde merket ytterligere.

Bygges i Italia 

En av de viktigste her, blir nye Renegade. Jeeps nye minstemann er klar for lansering over store deler av verden, og er en bil merket venter seg mye av.

Den er utviklet i samarbeid med Jeeps nye eierselskap Fiat - og har også en søstermodell i Fiat 500X. Begge disse bygges i Italia, men for amerikanerne er det viktig å få fram at det er en "ekte" Jeep.

- Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende

Tøft design 

Offroadegenskaper er vanligvis ikke noe som prioriteres veldig hardt i denne klassen. Men det har vært svært viktig for Jeep underveis i utviklingen av Renegade.

Målsetningen har vært at Renegade skal komme lenger enn samtlige konkurrenter, når forholdene blir krevende. 

Det tøffe preget understrekes også av designet. Der mange konkurrenter mer ser ut som små stasjonsvogner på stylter, er Renegade kantete og maskulin i linjene.

Slik blir ekstrem SUV enda råere

Ingen tvil om at dette er en bil som kommer til å skille seg fra mengden.
Ingen tvil om at dette er en bil som kommer til å skille seg fra mengden.

Vokser kraftig

Den store Jeep-grillen kombinert med runde hovedlykter gir fronten litt retro-preg. Det er neppe et design alle vil elske, men Renegade kommer helt klart til å skille seg fra mengden.

Renegade går rett i en av de sterkest voksende bilklassene akkurat nå. De små SUV-ene tar stadig større markedsandeler, særlig i Europa.

Nitrinns automat

Tilbake i 2012 ble det solgt 245.000 biler i dette segmentet, i år er tallet ventet å havne på rundt 640.000. Det vil naturligvis Jeep ha sin del av, og Renegade skal gå rett i klinsj med biler som Opel Mokka, Renault Captur og Nissan Juke – for å nevne noen.

Renegade kommer med både bensin- og dieselmotorer. Den skal også være den første kompakt-SUV-en med nitrinns automatkasse.

- Så fin veteranbil du har!

Også bakfra er det høy særpreg-faktor over nye Jeep Renegade.
Også bakfra er det høy særpreg-faktor over nye Jeep Renegade.

Dette var verdens raskeste SUV

Laster inn forumet...