Her suser de heldige utvalgte av gårde i 500 kilometer i timen

Den samme strekningen tar seks ganger så lang tid med tog i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Japanerne er i full gang med å ta kollektivtransporten til nye høyder. Lyntog er langt ifra noe nytt i Japan, men farten kan tydeligvis alltids gjøres noe med.

I flere år har nemlig japanerne hatt planer om å frakte passasjerer i tog som skal kjøre i 500 kilometer i timen, og nå har de tatt ett steg nærmere mot å gjøre drømmen til virkelighet.

Torsdag fikk nemlig de 100 første testpassasjerene gå om bord og kjenne hvordan det er å kjøre de nyeste supertogene. Det tok bare fem minutter ut i prøveturen før toget nådde den ønskede hastigheten på 500 kilometer i timen.

Se reaksjonen til lyn-passasjerene øverst i artikkelen! 

Vant lotteriet

Over 100 000 personer søkte om å få delta i prøvekjøringene, men bare 2400 var så heldige at de ble trukket ut som vinnere av lotteriet, og vil senere i desember få seg en togtur de sent vil glemme. 

Testbanen til Central Japan Railway Company er 42,8 kilometer lang, og går mellom byene Uenohara og Fuefuki. Selskapet planlegger å kjøre testpassasjerer flere ganger den neste måneden. 

– Jeg søkte egentlig for nevøen min, som er en skikkelig togentusiast, men nå er jeg enda mer spent enn han er, sier en av passasjerene til den japanske avisen The Asahi Shimbun.

Svever av gårde

Maglev-togene kjører med magnetkraft som gjør at de «svever» over togskinnene. På denne måten kommer togene opp i større hastighet enn vanlige tog, for det blir mye mindre friksjon mellom togene og skinnene.

LYNRASK: Dette er et av Maglev-togene som suser av gårde i flere hundre kilometer i timen i Japan.
LYNRASK: Dette er et av Maglev-togene som suser av gårde i flere hundre kilometer i timen i Japan.

De nye lyntogene skal etter planen settes inn på ruten mellom Japans hovedstad Tokyo og byen Nagoya fra 2027, og turen på nærmere 350 kilometer vil da ta rundt 40 minutter.

I dag kjører lyntogene i landet allerede med en fart på over 250 kilometer i timen, så det går ikke akkurat tregt nå heller. De bruker dermed halvannen time på den aktuelle strekningen.

Oslo - Dombås på 40 minutter

Hvis vi sammenligner med Norge, er dette omtrent like langt som strekningen fra Oslo S til Dombås. Denne turen tar, ifølge NSBs hjemmesider, like over fire timer på det raskeste, og da er den i tillegg halvannen mil kortere enn japanernes rute.

Med andre ord tar kan togpassasjerer i Japan om 13 år reise seks ganger så raskt som oss nordmenn – hvis alt går etter planen, vel å merke.