De såkalte bybussene må ta det roligere heretter, fartsgrensen senkes fra 80 til 70 km/t. Foto: Scanpix.
De såkalte bybussene må ta det roligere heretter, fartsgrensen senkes fra 80 til 70 km/t. Foto: Scanpix.

Noen busser må kjøre saktere

Setter ned fartsgrensen til 70 km/ for bybussene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere større bussulykker har satt fokus på sikkerheten for de som reise med buss.

Ekspressbussene har nå krav om setebelte, slik at passasjerene er bedre beskyttet ved en eventuell ulykke. Men det finnes også en rekke såkalte bybusser - busser hvor det i tillegg til seter også er ståplasser. Passasjerer som bruker disse, er naturlig nok spesielt utsatt. 

Begrense skadene

Derfor innfører samferdselsdepartementet nå ny fartsgrense for bybussene.

- De typiske bybussene er ikke konstruert for å tåle kollisjon eller velt i stor fart. Derfor reduserer vi maksimalt tillatt fart på disse bussene fra 80 km/t til 70 km/t. Dermed vil vi både redusere sannsynligheten for en trafikkulykke og begrense skadene dersom en ulykke skjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Krasjet med "halvt" sikkerhetsbelte - får 82 millioner i erstatning

Strengere krav

Han legger til: 

- Vi må sikre at busselskapene bruker materiell som er velegnet til de transportformål som skal dekkes. I byer med generelt lav fart og mange stopp er bybussene velegnet til formålet. Men på landeveier med høyere fart må vi har strengere sikkerhetskrav.

I noen tilfeller vil bybusser også delvis trafikkere bynære strekninger hvor fartsgrensen kan være 80 km/t eller høyere.

- Hvorfor bruker så få taxisjåfører sikkerhetsbelte?

Bekymringsmeldinger

Ut fra trafikksikkerhetshensyn vil det derfor innføres en maksimalfart på 70 km/t for buss klasse I. Eventuelle ulemper en slik fartsreduksjon vil medføre, som økt reisetid, regnes som små sammenlignet med den sikkerhetsgevinsten som oppnås.

Samtidig må busselskapene vurdere om andre typer busser kan være mer hensiktsmessige på slike strekninger.

– Det er viktig å vektlegge passasjerenes følelse av sikkerhet. Departementet har jevnlig over tid mottatt bekymringsmeldinger knyttet til bruk av ståplasser i busser som trafikkerer strekninger med høy fartsgrense. Ut fra dette, og det faktum at klasse I-busser har lavere krav til teknisk sikkerhet, er det ønskelig at primært busser i andre klasser trafikkerer ruter på veger med høy fartsgrense, sier Ketil Solvik-Olsen, i en pressemelding.

Sjekk denne: Norges lengste buss

Laster inn forumet...