Statens vegvesen kommer til å ansette 12 nye kontrollører i forbindelse med at de har fått økte overføringer på statsbudsjettet. Målet er blant annet å få sjekket langt flere vogntog.
Statens vegvesen kommer til å ansette 12 nye kontrollører i forbindelse med at de har fått økte overføringer på statsbudsjettet. Målet er blant annet å få sjekket langt flere vogntog.

Satser stort for å stoppe verstingene

Får nye penger over statsbudsjettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er de samme historiene hvert år - og særlig merkbart på vintertid: En rekke vogntog kommer til Norge og er hverken i teknisk god nok stand eller skodd for norsk vinterføre. Skrekkhistoriene er dessverre mange, om blankslitte dekk, manglende bremser og provisoriske løsninger som alle bidrar til å sette medtrafikanter i fare.

Det finnes utvilsomt en rekke norske vogntog som heller ikke er i den stand de skal være også. 

Derfor er det gode nyheter for trafikantene for øvrig, at det nå skal satses betydelig mer på kontroller.

Les også: Skrekktall i storkontroll

Hver kveld og helg

Statens vegvesen Region øst skal ansette 12 nye kontrollører som følge av økte
bevillinger over Statsbudsjettet.

- Dette gjør blant annet at vi kan øke kontrollaktiviteten på kontrollstasjonen vår på
Svinesund. Når de nye kontrollørene er på plass, vil vi ha mannskaper der hver kveld og hver helg i tillegg til dagtid. Vi vil også ha delvis dekning på nettene, sier Geir Mjøsund, som er leder for Utekontrollseksjonen i Statens Vegvesen, Region øst.

Dessverre er dette et alt for vanlig syn på norske veier på vinterstid. Her er det snakk om et estisk vogntog. FOTO: Ingvar Skattebu.
Dessverre er dette et alt for vanlig syn på norske veier på vinterstid. Her er det snakk om et estisk vogntog. FOTO: Ingvar Skattebu.

Les også: Statens vegvesen: - Det verste vi har sett

Grensekontroll og kabotasje

Økt grensekontroll er hovedprioritet, men oppbemanningen vil også føre til mer effektiv drift og økt kabotasjekontroll på kontrollstasjonene lenger inn i landet.

Kabotasje er transport utført av en utenlandsk transportør mellom to steder i Norge.

Gjeldende regelverk innebærer at en utenlandsk godstransportør kan utføre tre turer i Norge i løpet av sju dager etter lossing av en internasjonal last.

- I tillegg til Svinesund vil det bli flere kontrollører på Kongsvinger, Taraldrud, Varpet og Husum. Den endelige fordelingen er ikke helt avklart, men det som er sikkert er at kontrollinnsatsen i alle fem fylker i regionen vil bli større av denne oppbemanningen, sier Mjøsund.

Region øst består av Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. De nye stillingene vil bli lyst ut om kort tid.

Les også: Politiet: - De kjøper lastebillappen på svartebørsen

 

Laster inn forumet...