– Brannen startet under lokomotivet

Lokføreren får ros etter nattens brann på Ofotbanen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Godstoget var på vei fra Narvik til Oslo da lokføreren merket røyklukt ved 01-tiden natt til torsdag. Føreren fikk stanset toget ved Rombak stasjon.

– Han så at det brant under lokomotivet og prøvde å slukke selv med brannslukkingsutstyr i lokomotivet. Da det ikke gikk, tilkalte han redningstjenesten, forteller pressevakt Marcus Öhlin hos togselskapet Green Cargo til TV 2.

Brannmannskaper og folk fra Jernbaneverket rykket ut til stedet. Slukkearbeidet tok lang tid, og Ofotbanen var stengt i seks timer på grunn av brannen.

Kraftig brann

Varabrannsjef Svein Rydholt i Ofoten brann forteller til Fremover at det gikk med 35.000 liter vann i slukkearbeidet.

– Men det var først da vi fikk opp skumaggregatet at vi klarte å slå ned flammene. Det brant veldig godt, forteller Rydholt.

Regiondirektør Thor Brækkan i Jernbaneverket skryter av innsatsen til lokføreren.

I FULL FYR: Til alt hell fikk lokføreren stanset toget på et sted hvor brannbiler kunne komme til. Foto: Esben Nordman
I FULL FYR: Til alt hell fikk lokføreren stanset toget på et sted hvor brannbiler kunne komme til. Foto: Esben Nordman

– En brann er en svært alvorlig sak, men lokføreren gjorde en bra innsats fordi han fikk stoppet på Rombak stasjon, hvor det er veiankomst. Mange plasser langs banen er vanskelig tilgjengelig. Her er det faktisk mulig å komme til med slukkeutstyr, så det han gjorde var helt riktig, sier Brækkan til TV 2.

Gransker saken

Klokken 06.25 ble jernbanen forbi ulykkesstedet åpnet for trafikk. Ulykkestoget var fortsatt ikke flyttet torsdag morgen, men trafikk kunne passere på sporet ved siden av.

– Vi har normalt to operative spor ved Rombak stasjon. Nå har vi ett, sier Brækkan.

Årsaken til brannen er ikke kjent.

Marcus Öhlin forteller at toget ikke førte farlig gods og at lokføreren ikke pådro seg skader under brannen. Selskapet vil granske hendelsen.

Avdelingsdirektør Knut A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport sier til TV 2 at de er i dialog med Green Cargo og vil følge med på undersøkelsene. Havarikommisjonen sender ikke egne folk til Narvik.