Forbrukerombudet:
– Canal Digital og Get bryter loven

Forbrukerombudet reagerer på at kunder må kjøpe TV-abonnement for å få bredbånd. Selskapene avviser at de bryter loven

REAGERER:  De to store kabelselskapene i Norge bryter loven når potensielle kunder er nødt til å kjøpe TV-abonnement for å få bredbånd, mener Forbrukerombudet. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
REAGERER:  De to store kabelselskapene i Norge bryter loven når potensielle kunder er nødt til å kjøpe TV-abonnement for å få bredbånd, mener Forbrukerombudet. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Ombudet reagerer nå mot det som kalles tvungent koblingssalg, og har sendt brev til de to kabelgigantene med beskjed om at praksisen er i strid med markedsføringsloven. Selskapene pålegger forbrukere som vil inngå avtale om internettilgang også å betale for TV-signaler, selv om forbrukeren verken trenger det eller ønsker det.

– I dag trenger alle nettilgang, men for mange er ikke TV lenger et nødvendig gode. Det er urimelig at forbrukerne ikke kan velge bort ekstrakostnaden for TV-signalene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Rundt halvparten av dem som i dag får levert bredbånd hjem til seg, får det gjennom kabel-TV. Det har gjort sitt til at Get og Canal Digital i dag har en markedsandel på 93 prosent av kabelnettet, ifølge tall fra Post- og teletilsynet.

Canal Digital går til dels med på virkelighetsbeskrivelsen Forbrukerombudet legger til grunn, men benekter overfor NTB at selskapet begår lovbrudd.

Også Get avviser overfor NTB at de bryter markedsføringsloven.

(©NTB)