Slik blir din nye bil-hverdag dersom Frp får viljen sin

Fremskrittspartiet kjemper for å redusere omregistreringsavgiften med 35 prosent. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et av de største stridstemaene i budsjettforhandlingene på Stortinget er avgifter og kostnader rundt nordmenns bil-hverdag. 

Vil kutte

Frp og Siv Jensen har foreslått å redusere omregistreringsavgiften for bil med i snitt 35 prosent. I tillegg vil Frp la være å sette opp bensinavgiften i tråd med prisveksten. 

Får Siv Jensen det som hun vil, blir det billigere å anskaffe og bruke bil i Norge. 

Det passer Venstre svært dårlig. 

Med dagens system vil for eksempel en to år gammel Volkswagen Passat koste 10.329 kroner å omregistrere. Får Regjeringen det som den vil, blir prisen 5.800 kroner. 

– Når omregistreringsavgiften går ned, går også prisen på bil ned, mener Petter Lende, bruktbilsjef ved Erik Arnesen Bryn. 

Kuttet i omregistreringsavgiften utgjør en stor del av det som kalles en gavepakke til norske bilister. 

Det at bensinavgiften ikke prisjusteres, vil ikke ha like store utslag, hvor en normal bilist kan spare litt over hundrelappen i året. 

Vil satse på miljø

Venstre kjemper på sin side for å øke avgiftene. 

– Hvorfor unner ikke Venstre norske bilister litt lettelser?

– Vi ønsker en omgjøring, slik at det faktisk blir billigere å kjøre de miljøvennlige bilene. Det skal bli enklere å velge miljøvennlige løsninger, og det har kommet mange løsninger som innebærer at man ikke kjøre el-bil for å kjøre grønt, sier Trine Skei Grande (V). 

Hun sier Venstre ikke vil gå med på å prisjustere bensin og diesel. 

– Vi vil heller gjøre biodrivstoff og hybridbiler billigere, sier Skei Grande.