Brooms bilekspert nøler ikke med å gi nye Mercedes C-klasse tommelen opp - og vet akkurat hvilken modell han ville kjøpt.
Brooms bilekspert nøler ikke med å gi nye Mercedes C-klasse tommelen opp - og vet akkurat hvilken modell han ville kjøpt.

- Her snakker vi luksus for hele familien

Ny modell har satt standarden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har lenge kjørt BMW 3-serie - men nå er det på tide å bytte. I utgangspunktet hadde jeg ingen planer om å velge noe annet merke ved neste kjøp. Men må innrømme at jeg har latt meg friste litt av den nye C-klassen fra Mercedes.

Har såvidt vært og sett på den - og her virker det som om en får mye bil for pengene. Hva er din mening om denne bilen? Hvilken modell og utstyrspakker ville du eventuelt anbefalt?

mvh Roar, far i familien på fire.

 Benny svarer

Hei Roar!

Du er neppe den eneste som har latt seg forføre av den nye C-klassen. Dette er virkelig en bil som tar et sjumilssteg videre fra forgjengeren. Ingen tvil om at Mercedes tok på alvor at den forrige C-klassen rett og slett ikke var på nivå med konkurrentene.

Akkurat nå er det faktisk Audi A4 som er litt i bakevja, av den tyske premium-trioen. Den fornyes først neste år. Derfor er jeg enig i at valget på nybil nå står mellom 3-serie og C-klasse - om du skal ta tysk premium.

Du skriver ikke noe om prisklasse her - så jeg velger ganske enkelt å anbefale det jeg mener er modellen som gir mest for pengene. Det er ikke den billigste ...

Les vår test av nye Mercedes C-klasse her

God pris med 4x4

C-klasse stasjonsvogn - uten AMG-styling.
C-klasse stasjonsvogn - uten AMG-styling.

Hvis du har råd, ville jeg nemlig gått for 250 CDI 4Matic - som stasjonsvogn. Da får du virkelig mye bil for pengene. Den har en startpris med automatgir på drøyt 500.000 kroner. Og med det er den billigere enn BMW 325 xDrive - ja, faktisk billigere enn 320 xDrive også! 

250 CDI er en motor som passer bilen helt ypperlig. Med 205 hk og et dreiemoment på hele 500 nm sikres 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Og du har alltid nok fraspark fra bunnen av registreret.

Samtidig er forbruket hyggelig lavt - den slurper ikke i seg mer enn halvliteren ved blandet kjøring.

Les også testen av BMW 3-serie

Utstyr

Den har mer eller mindre nøyaktig like stort bagasjerom som BMW-en - like under 500 liter - som øker til 1.510 liter om du legger ned baksetene.

Begge disse bilene er nå tilgjengelig med det meste av fancy utstyr. Skulle jeg kjøpt ny nå, ville jeg sikret meg head up-display (11.280 kroner), dynamisk fartsholder (10.900 kroner), skinn (21.000), DAB-radio (4.600 kroner) og navigasjon (8.500 kroner).

Av annet aktuelt snadder kan jo nevnes soltak, AMG-styling og hengerfeste. Egentlig er det bare lommeboken som setter grenser her.

Og det finnes naturligvis kampanjetilbud på ulike varianter av utstyrskombinasjoner her.

Viktig med prøvekjøring

Hvis du er vant med BWW 3-serie, ville jeg nok helt klart tatt en grundig prøvekjøring før jeg bestemte meg. Det er ikke til å stikke under en stol at det fortsatt er forskjell på kjøreopplevelsen på disse bilene. Selv om Mercedes utvilsomt har blitt bedre egnet også til aktiv kjøring.

Faktisk liker jeg veldig godt de vanlige fjæringene på C-klasse. En fin blanding av komfort og sportslighet - så luftfjæringen er nok kun nødvendig om du er litt ekstra kresen.

Jeg er ikke i tvil om at totalpakken når det kommer til opplevd kvalitet, kjørekomfort, utstyr og pris - at dette er en av de beste familiebilene på markedet akkurat nå.

Lykke til, uansett hvilken bil du ender opp med.

Stort arkiv

Du kan også lese svar på mange andre spørsmål, eller stille ditt eget, på «Spør Benny»-seksjonen.

Velkommen, og lykke til!

Les også: Milionbil? Nei, dette er den nye folke-Mercedesen

Det nye interiøret i C-klasse setter standarden i klassen. Her er det luksusbilfølelse - i alle fall om du spekker opp med nok ekstrautstyr.
Det nye interiøret i C-klasse setter standarden i klassen. Her er det luksusbilfølelse - i alle fall om du spekker opp med nok ekstrautstyr.

 

 

Laster inn forumet...