Perlemorlakk, voldsomme stylingkit og tøffe felger var 1980-tallets standard. Var du oljesjeik, hadde du råd til å forgylle grillen i 18 karat gull, også. Nå er bilen til salgs i Grimstad. Faksimile: Finn.no
Perlemorlakk, voldsomme stylingkit og tøffe felger var 1980-tallets standard. Var du oljesjeik, hadde du råd til å forgylle grillen i 18 karat gull, også. Nå er bilen til salgs i Grimstad. Faksimile: Finn.no

Her er det gull, alt som glitrer!

Ekstrem bil til salgs i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

1980-tallet var tiåret da alle liksom tillot seg å være litt mer løsslupne enn ellers – over hele verden. Selv her i Norden flottet folk seg med stylingpakker og påfunn som uvanlig nok skulle få bilene deres til å se dyrere og finere ut enn de var, og for noen korte år var det nesten akseptert å flashe litt rikdom.

Hva skulle man da gjøre i andre deler av verden, der man fra før av hadde god tradisjon for å gjøre nettopp det?

For mye av det gode var akkurat passe

Svaret var selvsagt å pøse på med mer – av alt. Og jo større lommebok man hadde, jo mer måtte man gi gass når man bestilte seg ny bil. For enkelte var det rett og slett ikke nok når alle rubrikker på bestillingsskjemaet var krysset av.

Det var penger igjen, og de måtte pløyes ned i bilen på en eller annen måte.

Se video: Her kjører de om kapp over sanddynene med 1.500 hestekrefter

Da kunne resultatet bli biler som på disse bildene – i hvertfall i noen sjeldne tilfeller. For det var stort sett bare arabiske oljesjeiker og søramerikanske narkotikabaroner som hadde så dype lommer at de kunne begynne å bestille store detaljer på bilen belagt med 18 karat gull, slik som blant annet grillen, dørhåndtak-rammene og emblemene på denne Mercedesen angivelig skal være.

En 500 SEL var en iøyenfallende bil selv uten perlemorlakk og styling. Men bilen er konservativ utenpå i forhold til inni... Foto: Finn.no
En 500 SEL var en iøyenfallende bil selv uten perlemorlakk og styling. Men bilen er konservativ utenpå i forhold til inni... Foto: Finn.no

"Miami Vice" pluss moms...

Det hendte vi så slike biler på TV, og i «Miami Vice» kjørte en og annen «bad guy» av og til AMG-stylede S-klasser med til nøds en gullforgylt stjerne på panseret. Men noe så voldsomt som dette her var det ytterst sjelden vi så – og på typisk arabisk manér ble luksusen fort utdatert, og byttet ut med noe helt annet.

Nå kan du imidlertid oppleve denne bilen i Norge. Og ikke bare det: Du kan kjøpe den! For 249.000 kroner kan du rulle rundt i en 80-tallsstylet luksusbil som skinner kaldt i hvit perlemor, mens noen detaljer blinker desto varmere i det som altså ifølge selgeren skal være 18 karat gull.

Se annonsen her:

Bilen står i Grimstad, og har tydeligvis vært innom øyriket i sørvest før den kom hit. Dermed er det britiske skilter på den og et relativt ukledelig «GB»-merke på baklokket, men for øvrig er stilen fra 1980-tallets Saudi-Arabia, hvis vi skal tillate oss å tippe at det er der den kommer fra, vel bevart.

Den enorme midtkonsollen som deler baksetet i to tar bra med plass foran også. Legg merke til at til og med dashpaden er skinntrukket i både hvitt og rosa, som resten av interiøret. Foto: Finn.no
Den enorme midtkonsollen som deler baksetet i to tar bra med plass foran også. Legg merke til at til og med dashpaden er skinntrukket i både hvitt og rosa, som resten av interiøret. Foto: Finn.no

En sjelden sjanse

249.000 kroner er nok bare en liten brøkdel av hva denne bilen en gang i tiden kostet, men samtidig en ganske voksen sum for en Mercedes av denne generasjonen i dag. På den annen side: Du finner høyst sannsynlig ikke maken til denne, og dermed blir det helt skivebom å i det hele tatt mene noe om prisen.

Les også: Altfor mye penger? Hva med en tråbil til 149.000 kroner...

Karosseriet virker i hvertfall veldig helt og pent, og uten flekker som kan antyde rust noe sted. Det er jo et meget godt utgangspunkt – og hvis den utrolig lave kilometerstanden på 85.000 kilometer skulle stemme, så er det også ganske spesielt.

Med tanke på bilens historie er det ikke helt usannsynlig heller. Oljesjeikene som kjøpte slike biler syntes som nevnt at det var flaut å kjøre dem da de ble et par år gamle, dermed var det nok begrenset hvor lenge de var i bruk før det ble garasjetjeneste for dem.

Etter at analog TV ble borte er det ikke ofte man ser en slik
Etter at analog TV ble borte er det ikke ofte man ser en slik "limo-antenne" lenger. På denne bilen er den nesten å regne som verneverdig. Foto: Finn.no

Voldsom på utsiden, ekstrem på innsiden

Om du – som oss – synes bilen er et herlig tidsdokument på utsiden, og at både perlemorlakk og gulldetaljer er evig aktuelt, kan det hende du blir mer overrasket når du kikker inn i den. For sjeiken brukte en pen slump penger der også da bilen ble bestilt.

Her er alt sydd opp i nytt skinn i uoriginalt mønster, sømmene minner egentlig mest om en Rolls eller Jaguar i mønsteret. Men tofarge-kombinasjonen minner ikke om noe som helst, annet enn nettopp den løsslupne tidsalderen som bilen stammer fra: Rosa og eggskallhvitt var skikkelig kult i 1985 – i dag skal du nok være mer enn bare litt nostalgisk i forhold til 1980-tallet for å synes at det er pent.

Men kult, ja det er det. Dette er jo nettopp en bil som ble bygget for å synes, og i dag synes den bedre enn noen gang…

Les også: Denne SUVen er skreddersydd for styrtrike oljesheiker

Det er utvilsomt også et hyggelig sted å oppholde seg. SEL-utgavene av Mercedes kunne leveres med enkeltseter bak og konsoll i midten, men fasongen på baksetet her viser at man har startet med et vanlig baksete og skåret det av på midten. Konsollen er også av den spesialbyggede sorten, i størrelse «XXXL» for øvrig, og rommer på oljesjeikers vis både kjøleskap til edle dråper og datidens råeste underholdningsanlegg med bilderør-TV og VHS-spiller.

Også bagasjerommet har fått en skikkelig gjennomgang, med nye sidevegger, tepper og piping på samme måte som en Rolls-Royce. Puten antyder kanskje at dette var hybelen til sjåføren... Foto: Finn.no
Også bagasjerommet har fått en skikkelig gjennomgang, med nye sidevegger, tepper og piping på samme måte som en Rolls-Royce. Puten antyder kanskje at dette var hybelen til sjåføren... Foto: Finn.no

Bør bevares akkurat som den er

Vi håper den som kjøper denne bilen fortsetter å kjøre rundt på 16-tommers Rial-felgene, og lar limoantennen på baklokket og den gamle TVen sitte heller enn å sette på 20 tommers blingfelger, slippe den ned på bakken og herpe midtkonsollen(e) for å få inn iPader og flatskjermer.

Det var garantert ikke veldig mange som ble bygget på samme kompromissløse måte som denne, og vi tipper at de fleste allerede er blitt brukt opp ute i ørkenen som skyteblinker i hyggelig sjeikelag for mange, mange år siden.

For en 500 SEL med bare 85.000 kilometer på telleren vil uansett, etter en skikkelig service, være en umåtelig hyggelig bil å kjøre – og å bli kjørt i, selv om den enorme konsollen i denne bilen begrenser armslaget litt både foran og bak. Kjører du etter mørkets frembrudd slipper du å distraheres av det hvite og rosa airbag-rattet, også…

Nedfellbare bord i nøttetre og all mulig underholdningsteknologi anno 1985 er på plass. Tilstanden ser fin ut, og det er ikke usannsynlig at sheiken bare har kjørt 85.000 kilometer med den før han fikk lyst på noe nytt. Foto: Finn.no
Nedfellbare bord i nøttetre og all mulig underholdningsteknologi anno 1985 er på plass. Tilstanden ser fin ut, og det er ikke usannsynlig at sheiken bare har kjørt 85.000 kilometer med den før han fikk lyst på noe nytt. Foto: Finn.no

Les også: Litt mer beskjeden? Denne 1000 SELen finnes i Sverige...