SJELDEN GJEST: Forsvaret har ikke tidligere identifisert jagerbombere av typen SU-34 «Fullback» utenfor norskekysten tidligere. Foto: NATO QRA Bodø
SJELDEN GJEST: Forsvaret har ikke tidligere identifisert jagerbombere av typen SU-34 «Fullback» utenfor norskekysten tidligere. Foto: NATO QRA Bodø

Her er russiske jagerbombere på tokt nord for Finnmark

BODØ/OSLO (TV 2): For første gang har Nato-jagerfly fra Bodø identifisert russiske SU-34 «Fullback» jagerbombere i internasjonalt luftrom nord for Finnmark.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyene ble fotografert 31. oktober av norske F-16 fly fra Bodø som står på NATO QRA (Quick Reaction Alert) hele døgnet.

Fullbackene fløy som eskorte på de tidligere omtalte store formasjonene med Bear-H og Midas tankfly som dro på tokt helt ned til kysten av Portugal siste uken i oktober.

Stor kapasitet

SU-34 «Fullback» er en to-seters taktisk jagerbomber utviklet fra jagerflyet SU-27, ifølge Wikipedia. Flyet fløy første gang i 1990.

Flyets gode rekkevidde ble demonstrert under en øvelse i juli 2010 da flere fly av typen SU-34 og SU-24 ble flyttet fra russiske baser i Europa til en base på Stillehavskysten, 6000 kilometer unna. Flere fly var fullastet med våpen. Mens SU-34 klarte seg med to drivstoffyllinger i lufta, måtte SU-24 ha påfyll tre ganger.

Russerne rører på seg

Fredag 31. oktober observerte de norske jagerflyene åtte russiske krigsfly av typen Tupolev-95 (NATO-betegnelse Bear-H) og Iljusjin-78 (NATO-betegnelse Midas). Fullbackene opererte som en eskorte for de større flyene.

Dette var andre gang på to dager at norske F-16-fly måtte på vingene for å identifisere russiske krigsfly. NATO kalte flyvningene over europeisk luftrom i slutten av oktober for «uvanlig aktivitetsnivå» fra russernes side.

De russiske bombe- og tankflyene hadde ikke levert noen flyplan og hadde heller ikke radiokontakt med sivil lufttrafikktjeneste. Flyene brukte heller ikke transpondere for identifikasjon. De utgjorde dermed en potensiell fare for sivil luftfart, uttalte NATO i en pressemelding om flyvningen 28. og 29. oktober.

– Det vi har sett den siste uken er nok en viss økning i russisk flyaktivitet, men ser man året under ett har det vært en normal aktivitet fra russisk side, sa Jørgen Petersen, pressevakt ved Forsvarets operative hovedkvarter 31. oktober.

FASTBACK: Bildet er tatt fra et av Forsvarets F-16-fly som er stasjonert i Bodø. Foto: NATO QRA Bodø
FASTBACK: Bildet er tatt fra et av Forsvarets F-16-fly som er stasjonert i Bodø. Foto: NATO QRA Bodø