KLAR FOR STORINNRYKK: Vi går inn i årets travleste handlemåned, og prognosene tilsier at vi skal bruke mer på jula enn noen sinne. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
KLAR FOR STORINNRYKK: Vi går inn i årets travleste handlemåned, og prognosene tilsier at vi skal bruke mer på jula enn noen sinne. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX

Vi julehandler for 53 milliarder

Se hva som ligger an til å bli årets vinnere under juletreet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Handelsorganisasjonen Virke kalkulerer med en økning i julehandelen på fem prosent sammenlignet med i fjor. For første gang forventes det at vi bruker mer enn 10.000 kroner hver på julehandelen.

Totalt regner Virke med at vi skal bruke 53 milliarder kroner på jula i år. Kjøkkenutstyr ligger an til å bli en gjenganger under mange juletrær i år.

– Det er mye fokus på mat, det er mye fokus på sunn mat, og det er morsomt å ha litt lekkert utstyr på kjøkkenet. På den andre siden er det fokus på helse, så det blir nok mange julegaver både innen sport og kjøkkenutstyr, sier Bror Stende, Virkes direktør for mote og fritid.

Nye markeder

Julehandelen får stadig større konkurranse fra nett og fra utlandet. En undersøkelse TNS Gallup har laget for Nets Norway viser at fire av ti vil shoppe gaver på nett i år. I snitt planlegger de å bruke 2100 kroner, 60 kroner mer enn sist jul.

Handelslekkasjen til utlandet er også betydelig. Ifølge Virke kommer vi til å bruke 100 milliarder kroner i år på handel utenfor Norge, både via nettbutikker og via vanlige handleturer over grensen.

– Det er klart at dette er tøffe konkurransevilkår for varehandelen, men nå er varehandelen en av de beste vi har til å omstille seg. Det kommer de også til å gjøre i fremtiden, forutsatt at regjeringen gir dem like konkurransevilkår. Det gjør de ikke med forslaget til momsfri netthandel fra utlandet, sier Virkes administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen.

Ekstra handledag

Desemberhandelen er svært viktig for flere bransjer, blant annet leketøysbransjen. Samtidig er ikke desember like viktig for omsetningen som den var tidligere. På 1990-tallet handlet vi for 50 prosent mer i desember enn i en normal måned. Nå er vi nede på 34 prosent. 

Årets julehandel blir større av at det er en ekstra handledag i desember.

– Det er klart at det hjelper. Men inne i denne økningen på fem prosent, ligger det befolkningsvekst, prisøkning og den ekstra handledagen. En ekstra handledag kan utgjøre to-tre prosent, så det er en viktig dag for bransjen, sier Bror Stende.

(©TV 2/NTB)