Dette kan være råbillig SUV-kjøp

Nå gjør de snart comeback i Norge.

Med priser helt nede i 70.000 kroner, er Rexton nå mye bruktbil for pengene.
Med priser helt nede i 70.000 kroner, er Rexton nå mye bruktbil for pengene.

 Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hva er din mening om en SsangYong Rexton som familiebil? Vi trenger en litt stor bil med firehjulstrekk. Så først på Honda CR-V og Toyota RAV4, cirka ti år gamle.

Så oppdaget jeg at det også finnes endel femsetere av SsangYong Rexton. Ser på en nå som jeg kan få til cirka 75.000 kroner, kan maksimalt bruke 100.000 kroner. Tror du det er et godt kjøp? Mvh Einar. 

Benny svarer:

Hei Einar! Der har vi et litt annerledes SUV-kjøp. De fleste tenker nok varebil og grønne skilter når det er snakk om Rexton. Slik var det også med de aller, aller fleste eksemplarene da de ble registrert som nybiler.

Men etter hvert som årene har gått, har det også blitt billigere og billigere å omregistrere dem til personbil. 2004-modell og eldre er jo også gratis å omregistrere, på grunn av tiårs-regelen (da er det ikke lenger noen avgift her).

Rexton solgte riktig så bra som varebil de første årene, det skyldes nok i hovedsak at den var prisgunstig. Men dette er også en røff og solid bil, som egner seg godt for litt tøffere tak.

Det ligger rundt 100 stykker til salgs i bruktmarkedet nå, og prisene er absolutt hyggelige. Det starter på rundt 70.000 kroner, da snakker vi gjerne 2003/2004-modeller som har gått ganske langt.

Comebacket er i gang - denne kan bli viktig 

Her kan du prute

En ting er sikkert: Det er mye SUV for pengene! Men samtidig tror jeg nok det er smart å legge litt mer penger i det. Kilometerstanden er det springende punktet her. Når en bil har rundet 200.000 km, kan egentlig hva som helst skje. Derfor tror jeg nok at jeg ville ha brukt de 100.000 kronene du har til rådighet til kjøpet, ellers risikerer du fort at det du sparer i utgangspunktet, går med til reparasjoner ganske snart.

Dette er nok ikke verdens mest lettsolgte biler heller. Dermed bør det være gode muligheter til å prute, ikke la deg stoppe om selgers prisforlangende i utgangspunktet er høyere enn ditt budsjett.

Her er det også viktig å sjekke bilens tilstand nøye. Hvis den har vært varebil tidligere, hva har den blitt brukt til? Her er det gjerne store forskjeller ute og går. Det samme gjelder vedlikehold og oppfølging. SsangYong er et typisk billigmerke, det er ikke alltid at eierne av disse er så veldig flinke til å følge opp og passe på bilene sine.

Mitt råd er å gå for en bil med så lav kilometerstand som mulig, med komplett servicehistorikk. Da kan du få veldig mye familie-SUV for pengene dine med en Rexton!

Lykke til med valget. 

Klikk her for å lese mer om Rexton som bruktbil 

Stort arkiv

Du kan lese svar på veldig mange andre spørsmål, eller stille ditt eget på  «Spør Benny»-seksjonen her på broom.no.

Velkommen -  og lykke til! 

LES OGSÅ: De tre i baksetet aner ikke hva som snart skal skje ...