Nå blir også krasjtest-dukkene tyngre
Du skjønner kanskje hvorfor?

Du har kanskje gjettet allerede hvilket land som nå må ta konsekvensene av at befolkningen blir stadig større – rent fysisk. Vi snakker om landet der alt er stort – nemlig USA.
Humanetics i Michigan, verdens største produsent av krasjtestdukker, har inntil nå tatt utgangspunkt i en person på 75 kilo. Men snart er en helt ny dukke klar – som er på 120 kilo.
Det kan høres litt komisk ut med en overvektig krasjetestdukke, men realiteten er at dette kan redde liv. Ifølge Humanetics er det nemlig 78 prosent større sjanse for at overvektige personer vil dø i en bilulykke, enn en gjennomsnittlig tung person.
Dette tallet er basert på statistikk publisert av University of California-Berkeley's Safe Transportation and Research Education Center.
Les også: Stor bil er tryggest når det smeller
Bygger på 80-tallsdukke
De nye dukkene skal brukes for å få vite mer om akkurat hva som skjer med overvektige i en bilulykke, og hvordan en kan gjøre bilturen tryggere for disse menneskene.
Den nye dukken vil vise hvordan både airbager og sikkerhetsbelte virker på overvektige personer i praksis.
Humanetics-sjef Chris O' Connor sier at dagens sikkerhetsstandarder er bygget på informasjon fra en dukkestandard laget på 1980-tallet.
Han håper at de nye dukkene vil føre til nye standarder som er mer tilpasset vekten til dagens amerikanere.
Les også: Disse bilene er utsatt for flest ulykker
78,6 millioner overvektige
– Vi ønsker ikke at overvektige skal være mer utsatt for risiko enn gjennomsnittet, understreker O' Connor til USA Today.
I dag er det rundt 78,6 millioner amerikanere som har en BMI på 30 eller høyere, og som dermed regnes som overvektige.
Med høyere vekt blir naturligvis belastningen både både airbag, belter og på testdukken annerledes.
Les også: - Hjelp! Forsikringen er dyrere enn bilen min
Kommer flere
Den nye modellen, som skal være klar rundt nyttår, koster rundt 500.000 dollar. Det er tilsvarende prisen på en "vanlig" modell på 75 kilo.
Den nye og tyngre dukken er ikke bare tykkere, men også litt høyere enn den tidligere dukken.
– Men for å være ærlig er mesteparten av vekten plassert rundt hofter, rumpe og mage, fordi det er her vektøkningen har kommet, sier O'Connor.
Dette blir forøvrig ikke det eneste tillegget til en stadig større "familie" av krasjtestdukker. I 2015 kommer det også en egen dukke som skal representere de eldre.
– Vi ser også på andre områder, som små kvinner som også er ekstra utsatt, sier Humanetics-sjefen.
Les også: Denne bilen får 0(!) stjerner i krasjtest!