Russisk vogntog kjørte rett forbi kontroll - så fant Vegvesenet dette

Ny storaksjon ga resultater.

Det russiske vogntoget kjørte rett forbi kontrollen. Da det ble hentet inn igjen, fant kontrollørene alvorlige bremsefeil. Her er det en føler til ABS-systemet som er koblet helt fra - noe som fører til at hjulene vil låse seg ved oppbremsing. Foto: Statens vegvesen.
Det russiske vogntoget kjørte rett forbi kontrollen. Da det ble hentet inn igjen, fant kontrollørene alvorlige bremsefeil. Her er det en føler til ABS-systemet som er koblet helt fra - noe som fører til at hjulene vil låse seg ved oppbremsing. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen har igjen gjennomført en storaksjon, denne uken på Otta og Fagernes. Status etter at 425 kjøretøyer ble grundig kontrollert: Til sammen 89 av dem fikk kjøreforbud. 

- Vi hadde til sammen rundt 1000 tyngre kjøretøy innom kontrollplassene våre, men flertallet fikk kjøre videre etter en kort sjekk. 425 ble plukket ut til grundigere kontroll. Cirka en femtedel av disse ble holdt igjen, forteller fagleder Karl Ingvald Fuhr i Statens vegvesen.

Russere kjørte forbi

Det ble avdekt få svært graverende saker under denne aksjonen. Unntaket var to
russiskregistrerte kjøretøy som ignorerte skiltingen og kjørte forbi kontrollplassen.

- De ble hentet inn igjen. Inne i kontrollhallen fant vi grove feil på bremsene. I tillegg hadde de brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, forteller Fuhr.

Trekker løs 40-tonns vogntog - med pappas stasjonsvogn

- Positiv trend

Den største andelen feil og mangler var på dekk og kjettinger. Fuhr ser likevel en bedring når det gjelder bruken av vinterdekk.
- Sammenlikner vi med tidligere år, ser vi en liten økning i bruk av vinterutrustning. 93 % av de som ble kontrollert hadde godkjente vinterdekk. Det er positivt og jeg håper denne trenden fortsetter ut over vinteren, sier Fuhr, i en pressemelding. 

Her stikker vogntoget som ødela Hannes bil

Bistand fra UP

Andre mangler som ble påvist var feil på bremser, rust og slitasje i understell.
- Det sier seg selv at et vogntog med rust i bærende konstruksjoner ikke har noe på vegen å gjøre. Det er skuffende at ikke alle sjåfører og arbeidsgivere innser det. Heldigvis gjelder dette mindretallet..
Arbeidstilsynet og UP var med deler av tiden, mens lokalt politi bisto med promillekontroller og anmeldelser under hele den tre døgn lange aksjonen.

Statens vegvesen: Det verste vi har sett!