MOT BEDRE TIDER FOR FORBRUKERNE: Fra nyttår innføres en ny ordning for hvor boligens tilstand skal granskes nøyere enn det som er tilfelle i dag. 
Foto: Krister Sørbø / SCANPIX
MOT BEDRE TIDER FOR FORBRUKERNE: Fra nyttår innføres en ny ordning for hvor boligens tilstand skal granskes nøyere enn det som er tilfelle i dag. Foto: Krister Sørbø / SCANPIX

Forbrukerrådet: – Vanskeligere for boligkjøpere å nå fram 

En mangel må være mye mer omfattende nå enn tidligere for at en boligkjøper skal kunne kreve prisavslag eller erstatning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsekvensene kan være alvorlige.

– Hvis du går skikkelig på trynet i et boligkjøp, rammer det ikke bare deg, men også barna dine. Du risikerer å tape mange hundre tusen kroner, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig hos Forbrukerrådet.

Han er godt kjent med at Høyesterett for noen år siden hevet terskelen for hva som skal betraktes som en betydelig skade. Hovedregelen er at utbedringen skal beløpe seg til 5-6 prosent av kjøpesummen.

Når ikke fram med mindre skader

Bolighandelen er blitt mer selgervennlig. Bartholdsen tror mange forbrukere ikke har fått dette med seg og gir et eksempel på hva dette kan bety:

  • Med en grense på rundt 3 prosent og lave boligpriser på 90-tallet der man fikk mye bolig for en million kroner, kunne man ha håp om å nå fram med krav på noen titusener.
  • Når terskelen er hevet til 5-6 prosent av Høyesterett og boligene samtidig er blitt mange ganger så kostbare, så må man opp i flere hundre tusen kroner i utbedringsbehov for at man skal ha en sterk sak overfor eierskifteforsikringsselskapet.

Unntaket er der selger har gitt uriktig informasjon eller har holdt tilbake viktig informasjon.

– Terskelen er hevet samtidig som boligprisene har økt svært mye, kommenterer Bartholdsen.

Høyt konfliktnivå

Forsikringsselskaper som selger eierskifte- og boligkjøpeforsikring opplyser til Forbrukerrådet at omtrent 20 prosent av bolighandlene i Norge fører til en tvist av en eller annen art mellom kjøper og selger.

Forbrukerrådet mener det viktigste er at kjøperne får en skikkelig gjennomgang av boligen før den selges.

De har sloss både mot det de mener er for overfladiske låne- og verditakster og mot tidspresset i kjøpesituasjonen. Fra nyttår innføres en ny ordning som gjør det enklere å orientere seg om tilstanden på boliger.

– Standard Norge har etter en workshop for Forbrukerrådet utviklet en standard for tilstandsvurdering av boliger. I fremtiden får takstmennene en omfattende og systematisk liste over ting som skal kontrolleres, hvordan det skal kontrolleres og hvordan informasjonen skal formidles til boligkjøperne. Boligkjøpere vil få bedre informasjon, mye mer omfattende opplysninger og det blir enklere å sammenligne ulike boliger, sier Bartholdsen.

Samtidig er det viktig å huske at du ikke kan klage på forhold du ble gjort kjent med før du la inn bud, så Bartholdsen advarer mot å by på en bolig før man har lest all informasjon.