I nye Skoda Fabia blir det MYE plass - og som illustrasjonen viser er det ikke bare bagasjerommet som er prioritert. Dette er først og fremst en praktisk og svært prisgunstig bil.
I nye Skoda Fabia blir det MYE plass - og som illustrasjonen viser er det ikke bare bagasjerommet som er prioritert. Dette er først og fremst en praktisk og svært prisgunstig bil.

Liten familiebil blir stor prisbombe

Vanskelig å få mer plass for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda er klare med nyeste generasjon av Skoda Fabia – nå er også de norske prisene sluppet. Og dette blir en av de aller mest prisgunstige modellene på det norske bilmarkedet. 

Innstegsmodellen blir din for 155.000 kroner – for en bil som har et bagasjerom på 510 liter!

Tredje generasjon Fabia byr dessuten på flere motoralternativer, mer utstyr og en vesentlig mer moderne design enn forgjengeren.

Les hvorfor vi ble overrasket da vi testet forrige generasjon Fabia

Skoda Fabiasom som stasjonsvogn er helt klart både mer praktisk og har et penere design enn vanlig Fabia. Men felles for dem begge er at du får utrolig mye plass for pengene.
Skoda Fabiasom som stasjonsvogn er helt klart både mer praktisk og har et penere design enn vanlig Fabia. Men felles for dem begge er at du får utrolig mye plass for pengene.

Sju motoralternativer

Skoda Fabia kom på markedet første gang høsten 1999. En kompakt, men forholdsvis romslig, enkel og usnobbete bil med teknikk som stammet fra VW Polo. I årene som har gått siden har Fabia hatt stor suksess. Kanskje først og fremst hos dem uten den helt store billidenskapen.

Etter 15 år er det nå klart for tredje generasjon av Skodas minste modell.

Mens de fire motoralternativene på bensinsiden strekker seg helt opp til en TSI-motor på 110 hk, er det i første omgang tre dieselmotorer å velge mellom (se faktaboks). Etterhvert kommer også en Greenline-diesel på 75 hk som skal klare seg med et blandet forbruk på bare 0,31 l/mil.

Mye av det lave forbruket er takket være den svært lave vekten på bare 980 kilo.

Skodas minstemann er blitt langt penere å se på med årene.
Skodas minstemann er blitt langt penere å se på med årene.

Det er også mulig å bestille Fabia som stasjonsvogn. Pristillegget her er 8.000 kroner.

Les også: Denne lurer du alle med

Sikkerhet

Den nye modellen får et nytt chassis, og en rekke andre elementer fra konsernets felles MQB-plattform. Herunder ligger også infotainment-systemer, elektronikk, assistentsystemer og elektromekanisk styring.

Sistnevnte skal reagerer raskere, mer presis og kreve mindre krefter enn tidligere.

Når det kommer til sikkerhet er både front assist med automatisk bremsing, multikollisjonsbrems (som bremser bilen etter en kollisjon og hindrer at den ruller videre).

Brukt Fabia? Les vår bruktbilguide på første generasjon her

Godt tilpasset yngre familier

– Fabia stasjonsvogn får et bagasjerom på 530 liter ved oppslått bakseterygg og 1.395 ved nedslått bakseterygg. Det gjør den til den største i sitt segment, og et godt alternativ for blant annet yngre familier som trenger god plass, sier direktør Kai Robert Solheim hos importøren.

Nye Skoda Fabia combi og stasjonsvogn lanseres samtidig i Norge i januar 2015. De første bilene kommer til forhandlerne i januar neste år.

Interiøret er kanskje ikke så fancy som på de dyrere modellene, men her får du det som nødvendig.
Interiøret er kanskje ikke så fancy som på de dyrere modellene, men her får du det som nødvendig.

Se video: Denne Skodaen er ganske uskyldig - men det er utenpå ...

 

 

Laster inn forumet...