Audis billigste SUV blir ny
Mye nytt, men prisene skal ikke gå opp.
Klassen for kompakte SUV-er (eller crossovere, om du vil) får stadig nye medlemmer.
Konkurransen er beinhard, også blant premiummerkene. Her er det først og fremst Audi Q3, Mercedes GLA og BMW X1 som leder an, sammen med blant andre Range Rover Evoque.
Audi Q3 har en sterk posisjon her, og den satser Audi på å bevare når de nå gir Q3 en oppdatering.
Allværslys
De mest synlige oppgraderingene utvendig, er den nye støtfangeren og den nye singelframe-grillen.
Støtfangeren har blitt mer robust med tydeligere horisontale linjer og større luftinntak. Singelframe-grillen har fått nytt formspråk som fremover blir forbeholdt SUV-modellene til Audi.
Xenonlys med LED-kjørelys og såkalte allværslys er nå standard. Det betyr blant annet at tåkelysene nå er integrert i frontlyktene og at LED-kjørelyset har fått ny design, opplyser Audi i en pressemelding.
Les testen: Luksus-SUV i miniformat
Infotainment-systemet
Sett bakfra kjennetegnes Audi Q3 av ny støtfanger med skarpere linjer og ny diffusor. Baklyktene har også fått nytt lysdesign. De skarpere linjene fra fronten og hekken tas også opp i den nye kanallisten på bilens sider.
Basisutgaven av Q3 veier 1.385 kg uten fører og har et bagasjeromvolum på 460 liter. Bagasjerommet har fått nye praktiske løsninger, og legges bakseteryggen ned, økes lastevolumet til 1365 liter.De utvendige målene og akselavstanden er i stor grad uendret.
Innvendig kan nye Audi Q3 nå leveres med nye interiørfarger med nye materialer.
Infotainment-systemet byr også på nye muligheter og løsninger, ikke minst med muligheter for navigasjon via Google Earth og en rekke online-tjenester. DAB+ er standard og flere nye førerassistansesystemer er nå også tilgjengelige.
Les også: Det smaker - og det koster
Mer komfortabel
Nye Audi Q3 leveres med seks motoralternativer, tre bensinmotorer og tre dieselmotorer. Ytelsene strekker seg fra 120 hk til 220 hk.
Alle motorene har fått økt effekt og lavere forbruk. Med ny teknikk er CO2-utslippet redusert med opp til 17 prosent. Volummodellen i Norge vil bli 2.0 TDI 150 hk med quattro firehjulsdrift og S tronic automatgirkasse.
Understell og støtdempere har også blitt oppgradert for ytterligere komfort. I Norge blir 17" aluminiumsfelger standard, mens det leveres felger opp til 20" som ekstrautstyr.
- Hvordan kan denne være så billig?
Kommer i februar
Toppmodellen Audi RS Q3 oppgraderes også. Den femsylindrede turbomotoren 2.5 TFSI yter nå 340 hk (30 hk mer enn tidligere) og leverer et dreiemoment på 450 Nm.
Det gir den kompakte SUV-en en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder, noe som er på høyde med mange sportsbiler.
De nye Audi Q3 modellene lanseres i Norge i februar. Prisene er foreløpig ikke klare, men ifølge importøren er det ikke snakk om større edringer fra dagens prisbilde.
Q3 RS: Mindre SUV for pengene finner du neppe
Her er motoralternativene:
Q3 1.4 TFSI (COD) 150 hk manuell / S tronic
Q3 2.0 TFSI 180 hk quattro S tronic
Q3 2.0 TFSI 220 hk quattro S tronic
Q3 2.0 TDI 120 hk manuell / S tronic
Q32.0 TDI 150 hk quattro S tronic
Q3 2.0 TDI 184 hk quattro S tronic
Denne tør virkelig å skille seg ut
Du skal slite med å finne mer SUV for pengene