Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Tre SUV-er som bør være interessante for norske bilkjøpere: Audi Q5, Lexus  NX 300h og Volvo XC60. En hybrid, en diesel og en som går på bensin. Hvilken ville du valgt?
Tre SUV-er som bør være interessante for norske bilkjøpere: Audi Q5, Lexus  NX 300h og Volvo XC60. En hybrid, en diesel og en som går på bensin. Hvilken ville du valgt?

Her kan du ha påske-ferie på første klasse

Men hvilken velger du? Les testen: 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Vi nordmenn elsker SUV-er. Markedet har nærmest eksplodert de siste årene, og denne biltypen har blant annet stjålet en rekke kjøpere fra de tradisjonelle stasjonsvognene.

Øverst på manges ønskeliste er SUV fra et av premiummerkene. Og det er ikke lite å velge mellom her heller. I familie-størrelse handler det da om biler som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60, og flere melder seg på.

En av de siste er nykommeren Lexus NX 300h. Lexus har hatt SUV helt siden de kom til Norge for første gang, men RX-modellen har i praksis vært utilgjengelig for de fleste, i alle fall som nybil. Til det har den vært for dyr.

Tre SUVer med helt forskjellig karakter.
Tre SUVer med helt forskjellig karakter.

Men med NX 300h går Lexus inn i en ny og mye større klasse. Startpris på 532.500 kroner gjør at mange potensielle kjøpere av mer folkelige modeller, helt sikkert vil bli fristet til å legge på litt mer – og kjøpe Lexus i stedet for Mazda, VW eller Honda.

Det hører med til saken at dette er startprisen, og at ”sluttsummen” fort kan bli 80.000-100.000 kroner høyere. Men i forhold til de tyske konkurrentene er prisen uansett ganske gunstig.

Lexus har også fordelen av at de fleste direkte konkurrentene begynner å få noen år på nakken. Det gjelder også de to bilene vi her har satt den opp mot, nemlig Audi Q5 og Volvo XC60.

Les også: Rune kjøpte bil til 4,3 millioner - usett!

Diesel, bensin og hybrid

I utgangspunktet skulle vi ha testet tre mest mulig sammenlignbare modeller, men det lar seg ikke alltid så lett gjøre. Volvoen og Audien stiller med langt mer motorsterke varianter enn Lexusen, prisene er også deretter. De to har dermed en liten duell i duellen - mens vi på andre områder ønsker å sammenligne de tre direkte.

De korte faktaene ser slik ut: Lexus NX 300h i F-Sport-utgave. Den har en 2-liters bensinmotor som jobber sammen med elektromotorer. Til sammen kan den by på 197 hestekrefter. Startpris er 619.000 kroner.

Audien har en råsterk diesel, Lexus benytter seg av hybrid teknologi - mens Volvoen har bensinmotor.
Audien har en råsterk diesel, Lexus benytter seg av hybrid teknologi - mens Volvoen har bensinmotor.

Audi SQ5 har et kraftverk av en dieselmotor under panseret. Her er det 313 hestekrefter fra en 3-liters diesel. Prisen? Fra 933.500 kroner.

Når det står et lite T6-merke bak på en Volvo XC60, betyr det at han eller hun bak rattet (eller som regel: En snill arbeidsgiver) har bladd opp mye mer enn de fleste andre XC60-kjøperne. Her snakker vi 2-liters bensinmotor på 306 hestekrefter.

"Rimeligste" utgave med denne motoriseringen starter på 764.900 kroner. Når vi klatrer opp til utstyrsnivå Momentum, med automat og R-design, starter det på 949.900 kroner. 

Les også: Feil og problemer på SUV: Dette er de beste 

Hvordan er de å kjøre?

Q5 er forholdsvis lav og personbilaktig. Dette er også den raskeste av bilene – hårfint foran Volvoen. DSG-girkassen og den momentsterke dieselmotoren er en veldig god kombinasjon. Dette er den klart mest sporty av disse bilene, og uten at det går utover komforten.

I T6-utgaven med turbo-bensinmotor er det godt skyv i XC60. Den holder nesten følge med Audien, men hele bilen er mer komfortabelt satt opp og gir mye mer SUV-følelse enn de to andre. I typisk Volvo-tradisjon føles hele bilen veldig trygg og solid.

Audi Q5 tar seieren når det kommer til største bagasjerom.
Audi Q5 tar seieren når det kommer til største bagasjerom.

Lexus NX er bilen for deg som ikke har det brenntravelt med å komme fra 0-100 km/t eller ta hårnålssvingene raskest mulig. Den trinnløse CVT-girkassen er bra for miljøet – ikke så bra for aktiv kjøring. Den er regelrett slitsom under rask aksellerasjon. Er du derimot ute etter komfort og kjøreharmoni, er NX tingen.

Hvordan er plassen?

Sett forfra og bakfra ser Lexusen mye smalere ut enn de to andre. Det er den også, men uten at det går veldig mye ut over bredden i baksetet. Der kommer den ut midt på treet. Noen plassorgie er den imidlertid ikke. Med panorama-glasstak, er takhøyden i baksetet snau med en gang du passerer 1,80 meter. Selve baksetet er også litt lavt, det går ut over sittestillingen for voksne. 

Den digre midtkonsollen stjeler også endel plass foran, det gjør at førermiljøet oppleves som ganske intimt. Bagasjerommet svelger unna 550 liter, men det inkluderer også et rom under gulvet som kanskje ikke er så veldig anvendelig i daglig bruk.

Bakseteryggene kan reguleres, men selve baksetet kan ikke skyves i lengderetningen. 

XC60 ruver godt i trafikken, men den innvendige plassen lever ikke helt opp til det inntrykket. Bredden i baksetet er imidlertid god for to voksne. Her er også sittekomforten svært bra.

Audien er den som har det minst særegne designet - mens Lexusen uten tvil er den som får mest oppmerksomhet.
Audien er den som har det minst særegne designet - mens Lexusen uten tvil er den som får mest oppmerksomhet.

Foran er det lyst og luftig, den slanke midtkonsollen er med på å underbygge følelsen av plass. Bagasjerommet tar 490 liter, altså endel mindre enn i Lexusen.

Men i praksis vurderer vi dem som ganske like her, i og med at Lexusen har en "delt" bagasjeromsløsning.

Q5 ser kanskje ikke så stor ut utenpå, men her har Audi utnyttet plassen veldig bra. Den har det bredeste baksetet og byr generelt på god plass i kupéen. Bagasjerommet svelger unna 540 liter, det er ikke størst i klassen, men det i praksis best av disse tre.

Som vi er vant til fra Audi, er interiøret et godt sted å være, med høy kvalitetsfølelse og mange smarte løsninger.

Les også: Nå skal politiet kjøre luksus-SUV  

Finest utenpå eller inni?

Q5 og  XC60 er inne i sin avsluttende periode. Begge har fått en facelift – og er kjente syn langs norske veier – om ikke så alt for lenge blir de erstattet.

Q5 er den som har minst særpreg – men de avrundede linjene er likevel tidløse og pene. Den har kanskje ikke all verdens utstråling, men det funker for mange.

Lexus har det mest særegne designet  innvendig.
Lexus har det mest særegne designet  innvendig.

Volvoen fikk et klart løft på den siste faceliften – og er en pen bil. Litt anonym i mørk blå metallic, men kombinert med lyst interiør ser det likevel elegant ut.

Det er imidlertid Lexusen som er rosinen i denne trebilers-pølsa! Snakk om tøffing. Her har Lexus våget å gå utenfor allfarvei – og laget en bil som skiller seg ut i trafikkbildet. Og takk for det! Både fronten og hekken er trioens klart mest sporty. Når denne dukker opp i speilet,  får du lyst å flytte deg. Vi har sans for de mange små designelementene som til sammen gir et frekt totaldesign. F-sport-pakken bidrar til å gjøre den ekstra lekker.

Eneste ankepunkt vi har, er at NX-en ser litt høy og smal ut om du ser den rett forfra og bakfra.

Likevel, beste eksteriør: Lexus – by far!

Innvendig er historien egentlig mye av det samme. Volvo og Audi har utprøvd teknikk og design. Det fungerer – men begge to begynner å bli merkbart eldre. Setene er gode i begge biler, men med vekt på forskjellige ting: Volvo på komfort, Audi på støtte og sportslighet.

Lexus har også gode seter – fin sidestøtte – men mangler forlengelse av sitteputen.
Interiøret er, som eksteriøret, helt annerledes enn de to andre. Mange vinkler, nivåer og knapper. Det er tøft, om enn litt kaotisk. Systemet med å bruke fingeren til å manøvrere i infotainementmenyen er ypperlig, men du risikerer å trykke noen ganger uten å mene det, hvis du kjører på ujevnt underlag.

For det meste er opplevd kvalitet helt på toppnivå – men litt synd at hardplast her og der og litt for “Toyota-aktige" knapper trekker ned.

Q5 begynner å bli aldrende, men har likevel høyest kvalitetsfølelse og det beste infotainmentsystemet.
Q5 begynner å bli aldrende, men har likevel høyest kvalitetsfølelse og det beste infotainmentsystemet.

Beste interiør: Til tross for at den er aldrende: Audi Q5.

Les også: Kjøpe brukt Q5? Les dette først!

Går de bra?

Volvos T6-motor som yter 304 hk er virkelig en nytelse å kjøre på motorveien. Den jobber nærmest lydløst, også under høyt turtall, og sender SUV-en avgårde i et herlig tempo.

440 nm sørger også for at du har bra med fraspark i nedre del av registeret.
Forbruket er drøyt literen ved blandet kjøring. Det er noe høyt med tanke på konkurrentene. Men dette er en motor som passer XC60 helt ypperlig!

Så har vi to ytterpunkter. Vi starter med Audi SQ5:

Dette er trioens helt klart sprekeste – med 313 hk. At dette er effektivt, får vi demonstrert både gjennom å lese det som står i beskrivelsen av bilen – OG ved noen dragrace-dueller. Så tar da også 0-100 km/t kun 5,1 sekunder!

Denne bilen fortjener virkelig S-betegnelsen – selv om det er en diesel! Frasparket er brutalt, og girkassa raser gjennom girene i et forrykende tempo. Morsomt, deilig, vandedannende. Nevnte vi morsomt? Dessuten er forbruket imponerende lavt - kun 0,68 l/mil ved blandet kjøring. 

Hybriden 300h er nesten merkelig daff. Ikke bare på papiret, men også i praksis. Mest av alt føles den slik fordi gassresponsen er så treg.

Tre blad "norske" SUV-er på Sverige-tur.
Tre blad "norske" SUV-er på Sverige-tur.
Lexus er den eneste av bilene som har head up display. Det er forøvrig veldig bra - god og informativ grafikk.
Lexus er den eneste av bilene som har head up display. Det er forøvrig veldig bra - god og informativ grafikk.

Faktaboks: 

Audi SQ5:

  • Motor: 3-liter, V6, diesel
  • Effekt: 313 hk / 650 nm
  • 0-100 km/t: 5,1 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,72 l/mil
  • Bagasjerom: 540 liter/ 1560 liter
  • Vekt: 1920 kg
  • Pris: Fra 932.100 kroner
  • Pris testbil: 1.145.580 kroner 

Lexus CT300 h:

  • Motor: 4 syl hybrid
  • Effekt: 155 hk
  • Effekt elmotor (foran): 143 hk
  • Effekt elmotor (bak): 68 hk
  • Samlet effekt-system: 197 hk
  • 0-100 km/t: 9,2 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: 0,51 l/mil
  • Vekt: Fra 1785 kg
  • Bagasjeromsvolum: 555 liter
  • Pris fra kr: 523.500
  • Pris testbil. 619.000

Volvo XC60 T6 AWD

  • Motor: 3-liter, 6 syl Turbo
  • Effekt: 304 hk / 440 Nm.
  • 0-100 km/t: 6,9
  • Forbruk: 1,07 l/mil 
  • Vekt: 1935 kg
  • Pris fra: 959.400
  • Pris testbil: 1.138.000

Du smeller høyrefoten i gulvet – så skjer det ingenting. Vent litt. Fortsatt ingenting. Så kommer endelig responsen. Og motorstøyen.

Alt for sent, og alt for lite. Den totale effekten på 197 hk skulle tilsi at dette var en ganske så sprek bil – men det er den ikke. 0-100 km/t tar 9,2 sekunder. Skuffende i denne sammenhengen.

Det positive er at du slipper unna med et oppgitt snittforbruk på 0,51 l/mil. Men under testturen, der det var mye kjøring på motorvei i høy fart, ble det et  vesentlig høyere tall. Hybrider er spesielt følsomme for kjørestil. Skal du komme i nærheten av fabrikktallene, må du ta det pent og rolig. 

Les også: Denne SUVen skal gi salgsrekord

Og hva er konklusjonen?

Som nevnt innledningsvis, var vi forberedt på at dette ville bli tre ganske forskjellige bilopplevelser. Både prislapp og motorisering spriker mye, derfor blir det på mange måter feil å kåre en vinner her.

Dette er tre biler som alle har flere sterke sider, og noen svakheter.

Hvis vi skal starte alfabetisk og med Audien, er denne Q5-utgaven virkelig et morsomt bekjentskap. Det er umulig å ikke like en bil med så stort kraftoverskudd, særlig når resten av bilen følger opp dette på en utmerket måte. Q5 nærmer seg slutten av livsløpet. Designet trenger en oppgradering, men resten av bilen henger imponerende godt med. Prislappen på denne utgaven er imidlertid drøy. Kjøper du den ny og tenker å bytte om tre-fire år, kommer du til å svi av mye penger!

Lexusen er mye rimeligere enn de to andre, den har også langt mindre krefter under panseret. Utenpå ser den ut som en tøff sportsbil, men kjøreopplevelsen er langt unna det. Under akselerasjon på motorvei føles den rett og slett litt masete. Da trives den langt bedre på vanlig landeveiskjøring, eller i byen. Her er den svært komfortabel. Kvalitetsfølelsen er høy (og byggkvaliteten er sannsynligvis bombesikker), men interiøret er ikke like gjennomført som på de to andre. 

Volvoen til slutt. Dette er kanskje bilen vi hadde minst forventninger til i utgangspunktet. XC60 har vært med lenge, og oppleves som litt traust. Men samtidig er dette en bil som helt klart vinner seg over tid. Høy komfort, nydelige seter, god støydemping og en motor som virkelig sparker fra når du ønsker det, er blant ingrediensene. Men det koster!

Kjøreegenskapene er også markant mindre sporty enn på Audien. Her merkes det at Volvo først og fremst har vært ute etter å lage en komfortabel landeveiscruiser, ikke en SUV som forsøker å leke sportsbil.

Dette er tre biler som alle har flere sterke sider, og noen svakheter.
Dette er tre biler som alle har flere sterke sider, og noen svakheter.

Les også: Dette er årets viktigste bilnyheter

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere