Det skal bli mer forutsigbart å kjøpe Tesla - derfor har den amerikanske bilprodusenten gjort en avtale med DNB om tilbakekjøpsgaranti. Illustrasjonsfoto
Det skal bli mer forutsigbart å kjøpe Tesla - derfor har den amerikanske bilprodusenten gjort en avtale med DNB om tilbakekjøpsgaranti. Illustrasjonsfoto

Nå skal det bli enklere å kjøpe Tesla

To nye finansieringsmodeller innføres på det norske markedet.

Tesla gjør stadig grep for å bli mer interessant for norske kunder. Familiebilen Model S har allerede hatt stor suksess – og er solgt i over 5.600 eksemplarer i Norge.

Men det er overveiende sannsynlig at flere av dagens fordeler knyttet til både kjøp og eierskap av elbil en dag vil bli borte – og nå tenker nok mange at det er viktig å  utnytte tiden best mulig fram til det skjer.

Like over nyttår kommer en ny versjon av Model S, kalt D, som har firehjulstrekk og opptil 700 hk.

Den er det en hel del nordmenn som lengter etter å parkere i garasjen. Og nå har Tesla funnet et par nye argumenter for at det skal bli lettere å gå til innkjøp av deres biler.

Les også: - Det viktigste er å slippe bompenger

Mer trygghet

Kunder som bruker finansiering gjennom DNB Bank får nå en garanti om restverdien på en Model S.

– Målet er at våre kunder skal føle seg helt trygge på verdien av bilen de kjøper. Tesla tilbyr å kjøpe tilbake kundens Model S mellom måned 36 og 37 for 50 prosent av basisprisen av 60 kWt Model S, pluss 43 prosent av alle tilvalgsalternativene, inklusiv oppgraderingen til 85 kWt Model S og vintehjul, skriver selskapet i en pressemelding.

Men for at denne løsningen skal gjelde, er et av vilkårene at en holder seg innenfor en kjørelengde på 25.000 kilometer per år.

Les også: Disse bileierne kjøper ikke samme bil igjen

Tre valg etter tre år

– Vi forstår at mange kunder liker enkelheten ved et lån, men at de kanskje også vil søke en forsikring om den framtidige verdien av Model S, sier Pål Simonsen, Teslas Country Director Norway.

Teslaeiere som velger finansiering gjennom DNB betaler 35 prosent i egenkapital og har en nominell rentesats på 4,25 prosent.

Etter tre år kan kunden velge å selge bilen tilbake til Tesla, fortsette å kjøre sin Model S og fortsette finansieringen, eller nedbetale lånet.

Les også: Ja, elbiler er skattelette for de rike

Mange nordmenn er nok allerede i ferd med å sikre seg den nye Model S-modellen med 4x4.
Mange nordmenn er nok allerede i ferd med å sikre seg den nye Model S-modellen med 4x4.

Mer gunstig leasing

Tesla offentliggjør også en ny «Tilbakekjøpsgaranti» til fordel for bedriftskunder som foretrekker å benytte leasing. Kundene vil ha fordelen av Teslas tilbud til deltagende leasingselskaper om å tilbakekjøpe den aktuelle bilen, enten ved 36 eller 48 måneder til en forhåndsbestemt pris.

– Slik vil leasingselskapene ha den tryggheten de trenger for å kunne tilby konkurransedyktige priser, heter det videre i pressemeldingen.

Les også: Derfor kan elbil være en dårlig investering

Gir trygghet

Brooms bilekspert er ikke sikker på om løsningen er spesielt attraktiv. Men påpeker at den i alle fall gir en slags trygghet.

– Det er mye usikkerhet knyttet til verditapet på elbiler. Denne løsningen gjør at du kan selge bilen tilbake til Tesla etter tre eller fire år. Etter tre år får du igjen halvparten av det du ga for den ny. Velger du fire år, så får du igjen 43 prosent av opprinnelig kjøpesum. Vanligvis har ikke verdien på en bil halvert seg før etter fem år. Så dette er naturligvis en risiko som kjøper må ta stilling til. Og avtalen gjelder kun de som finansierer gjennom DNB, så hvis du betaler kontant eller gjennom andre finansieringsselskap, gjeldet det ikke.

Den nye D-modellen er ventet å komme til Norge i februar. 

Les også: Arne bytte til elbil - sparer 40.000 kroner i året

Laster inn forumet...