Det går mot vinter i store deler av landet, og med det må også elbileierne regne med nye utfordringer med rekkevidden. Det er stor forskjell på den, sommer kontra kalde vinterdager.
Det går mot vinter i store deler av landet, og med det må også elbileierne regne med nye utfordringer med rekkevidden. Det er stor forskjell på den, sommer kontra kalde vinterdager.

Nå kan mange elbil-eiere få seg en overraskelse

Vinteren kommer - i år også.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

 

Hei Benny! Jeg har et spørsmål til deg i forbindelse med mulig kjøp av elbil som bil nummer to og til en del pendling. Det er snakk om å kjøpe en cirka to år gammel Nissan Leaf, eller Mitsubishi i-MiEV (kanskje en av "tvillingene" den har fra Peugeot og Citroën). 

Jeg har nøyaktig 42 kilometer til jobben og vil kunne lade der stort sett bestandig. Ut fra rekkevidde skjønner jeg at det ikke skal være noe problem på sommeren, men nå har jeg sett og lest mye om at denne rekkevidden blir veldig mye dårligere på vinteren. Jeg får ikke helt tak i hvor stor forskjellen egentlig er i praksis. Hva er det som gjelder her? Mvh Lars.

Benny svarer

Hei Lars. Det er nok endel elbileiere som gruer seg til vinteren, ja. Særlig de som er relativt nybakte elbileiere og ikke har vært gjennom en vinter med bilen ennå, kan nok få seg noen overraskelser i tiden som kommer.

Det er nemlig tildels stor forskjell på rekkevidden sommer og vinter. Jeg skjønner også at du kan føle deg litt forvirret i forhold til hvor stor forskjellen egentlig er, for her finnes det nok ikke noen fasit.

Rekkevidde på en elbil varierer enormt etter både kjørestil, temperatur og topografi. På sommertid kan du klare å snike deg ganske tett opptil oppgitt rekkevidde hvis du virkelig kjører bevisst og økonomisk. Men på vinteren er du nok i praksis temmelig sjanseløs.

Jeg pleier å si at det kan være smart å regne at rekkevidde på vinteren er omtrent halvparten av det bilprodusentene oppgir som teoretisk rekkevidde. Da har du litt å gå på, men det er ikke sikkert det er veldig mye heller.

Firmabil? Mange kan spare titusener i skatt

Kø er skummelt

Dette avhenger igjen i stor grad av hvordan du kjører. Utetemperaturen har også mye å si. Når det er skikkelig kaldt, vil du måtte bruke mye strøm bare på å holde bilen varm inni, det merkes godt på rekkevidden.

Det verste i så måte er om du blir stående i kø. Sakte eller stillegående kø i kulda, det kan få det til å gå kaldt nedover ryggen for mange elbileiere.

Med 42 kilometer hver vei til jobben, er det nok fare for at du kan oppleve rekkevidden som  snau på de kaldeste vinterdagene. Men får du ladet på jobben i tillegg, vil du være helt trygg.

Her handler det nok i stor grad om å bli kjent med elbilen sin og hvordan du får mest mulig ut av batteriene. Alle sjåfører er forskjellige. Det gjelder å prøve og feile litt - og på den måten lære seg det mest effektive bruksmønsteret.

Lykke til med elbil!

LES OGSÅ: Elbilen gikk for kort, kjøper fikk igjen pengene

Stort arkiv


Du kan også lese svar på mange andre spørsmål, eller stille ditt eget, på «Spør Benny»-seksjonen.

Velkommen, og lykke til!

Lyst på Leaf? Her kan du lese testen vår av den 

Laster inn forumet...