Så bra er Tesla med firehjulsdrift

Model S med 4x4 testet for første gang.

Det er ikke bare langs kysten i California en setter pris på 4x4. Den nye Teslaen er perfekt for norsk vinterføre.
Det er ikke bare langs kysten i California en setter pris på 4x4. Den nye Teslaen er perfekt for norsk vinterføre.

Alle som har kjørt Tesla Model S Performance vil huske den første, sjelsettende aksellerasjonen når man trykket gasspedalen til bunns. For de aller, aller fleste var det uten sammenligning det råeste skyvet de noen gang hadde kjent.

422 hk og fullt dreiemoment uten et øyeblikks forsinkelse og sømløs akselerasjon takket være bare ett gir framover, er noe du ikke glemmer med det første.

Men nå står selv denne bilen i fare for å bli stilt fullstendig i skyggen – av den nye Model S-en – som har både mer krefter og ikke minst trekk på alle fire hjulene.

Les også: 2.000 kilometer i Tesla Model S - på norsk vinterføre

Heldig ...

Motortrend i USA er blant de første i verden som får prøve den råskapen som Model S P85D har å by på. Med alle sine 700 hk!

Kim Reynolds er den heldige journalisten.

Og han kan i alle fall skrive under på at kjøreinnstillingen som sørger for at du kan bruke ALT som finnes av krefter mest mulig optimalt, er akkurat like gal som navnet den har: Insane!

Les også: Om tre år kan det være halv pris på superelbilen

Stile og sømløs – og vanvittig brutal

Ja, for det råeste kjørevalget heter ikke Sport +, eller Dynamic extreme eller noe slikt, neida, du kan stole på at Elon Musk er mer kreativ enn som så. Nivået før Insane heter Sport...

Såpass må det kanskje være også, når målsetningen er å matche ytelsene til en av verdens alle råeste biler: McLaren F1.

Reynolds har prøvd den også. Han beskriver opplevelsen som et fullstendig vanvidd av lyd, akselerasjon, risting og å klamre seg fast i rattet.

– Mens opplevelsen i P85D, som jo faktisk står for omtrent den samme akselerasjonen, er noe helt annet. Stille, kontrollert og sømløs fartsøkning - som likevel er vanvittig brutal.

Les også: Denne krasjtesten har mange ventet på

Bagasjerommet foran er mindre

Foran, der det i en vanlig Model S er et stort, ekstra bagasjerom, er det nå plassert en ekstra elmotor. Ja, litt bagasjeplass er det faktisk fortsatt - og nok plass til at den fortsatt får 5 stjerner i krasjtesten, skriver Reynolds.

Motoren foran bidrar også til at vektfordelingen går fra 57/43 til 51/49. Ganske optimal, med andre ord.

Sammen med firehjulstrekken bidrar dette til at kjøreegenskapene er enda bedre enn tidligere, rapporterer Motortrend sin reporter.

Les også: Stjele Tesla Model S? Det er neppe smart ...

– Alt er bedre

For øvrig har bilen fått en facelift. Blant annet bedre seter – og egne sportsseter i P85D. I denne modellen er det også sportsseter bak.

Dessuten kan bakdørene åpnes videre - slik at det blir enklere å komme inn og ut, ladeluka lukkes av seg selv og solskjermene er blitt større enn før, for å nevne noe av det som er nytt.

– Alt er bedre, forteller Reynolds.

Han oppsummerer ganske enkelt med å slå fast at verdens raskeste sedan ikke lenger er tysk. Den er amerikansk.

Les også: Tesla: - Nei, vi tar ikke innbytte