Den skal bli Norges billigste

Her har noen vært kreative.

Peugeot Bipper lanseres i januar neste år. Og hvis ikke noen av konkurrentene gjør noe drastisk med prisene innen da, blir den Norges billigste varebil.
Peugeot Bipper lanseres i januar neste år. Og hvis ikke noen av konkurrentene gjør noe drastisk med prisene innen da, blir den Norges billigste varebil.

Kampen om varebilkundene kommer til å bli mye tøffere når denne bilen introduseres i januar: Da er det nemlig klart for en nykommer som virkelig skal presse prisene i denne klassen.

Peugeot Bipper blir nemlig Norges billigste varebil, hvis ikke noen av konkurrentene gjør noe drastisk med sine priser innen da. Når Bipper lanseres i Norge er startprisen 118.900 kroner, pluss moms.

For små

Bransje-nettstedet bilnytt.no ( krever abonnement), forteller at Peugeot-importøren som opprinnelig ikke ville ta inn bilen, nå har snudd. 

Bipper og søstermodellene Fiat Fiorino og Citroën Nemo ble lansert i 2009 og ble kåret til Årets varebil i Europa den gangen. Men de ble ansett som å være for små til å kunne bli klasse 2 varebil i Norge.

Men krasjtesten gikk dårlig - les mer her:

Ny bakpart

For å kunne registreres som varebil og dermed få gunstig avgift i Norge, kreves det at varerommet har en viss størrelse. Disse kravene klarte ikke Bipper og de to andre å oppfylle.

Men nå har noen hos Peugeot tenkt nytt. De har rett og slett flyttet bakdørene litt bakover, ved å lime på en ny bakpart på bilen. Og vips: Så er det plass til den imaginære statskassen.

Slik bygger du om varebilen til personbil

Trafikkfarlig

Ifølge bilnytt  er den obligatoriske skilleveggen plassert så langt fram som overhodet mulig. Dette må da nødvendigvis gå ut over plassen i forsetene. Disse skal også stå i en veldig rett vinkel, for å gi nødvendig plass bak.

Dette fenomenet har tidligere blitt kritisert på en rekke personbiler ombygget til varebil. For å få inn statskassen, har plassen foran blitt så begrenset at det rett og slett er ukomfortabelt for mange. Mer alvorlig er det at dette også kan gå ut over trafikksikkerheten.

Kanskje kommer Fiat

Bipper produseres i Tyrkia, mens selve ombyggingsjobben med ny bakpart og skillevegg gjøres hos Lafinto i Norge.

Og Peugeot har tro på at billig varebil vil fenge i Norge: De har nemlig et salgsmål på 1000 eksemplarer årlig.

Til bilnytt sier den norske Citroën-importøren at det ikke er aktuelt for dem å ta Nemo inn til Norge. Men importøren av Fiat Fiorino betegner Peugeots planer som "spennende" og vil se nærmere på mulighetene for å bygge om også Fiorino til varebil.

Topp 10: De beste varebilene 

Enda billigere varebil - men hvor ble det av den?