Fra og med 1. november blir det påbudt med TPMS – som er en forkortelse for Tyre Pressure Monitoring System – eller på godt norsk: Dekktrykk varslingssystem i alle nye biler.

Systemet har allerede vært i noen år i litt dyrere biler, men nå blir det altså påbudt i alle nye, norskregistrerte biler.

Slik virker det

Benny Christensen, bilekspert i Broom forklarer oss hvordan dette fungerer:

TPMS fungerer på den måten at det sitter en sensor på innsiden av hjulet som overvåker lufttrykket. Hvis dette endrer seg, sendes det et radiosignal som varsler føreren i varsellys eller en monitor på dashbordet.

– Kontaktflaten bilen har mot underlaget er jo ikke større enn fire håndflater, så det gjelder å ha bilen riktig skodd, men også å ha riktig lufttrykk. Her vet vi at mange synder.

Bransjen frykter bil-hackerne

Bak på ventilen sitter
sensoren som overvåker dekktrykket. Ved endring sendes signaler til føreren. Illustrasjonsbilde.
Bak på ventilen sitter sensoren som overvåker dekktrykket. Ved endring sendes signaler til føreren. Illustrasjonsbilde.

Mange kjører med feil trykk

- Så mange som 65 prosent av alle europeiske biler kjører rundt med feil lufttrykk, forklarer han videre.

- Bare ett eneste dekk med 30 prosent feil lufttrykk øker bilens rullemotstand så mye at drivstofforbruket øker med 5 prosent. Samtidig økes dekkslitasjen betydelig – faktisk mer enn 25 prosent.

- Med dekkovervåkningssystemet vil du bli påminnet om feil og kunne rett opp i dette, sier han.
- De som leker med tall har funnet ut at kjøring med feil lufttrykk gjør at vi i Europa bruker unødvendige 2 millioner liter drivstoff ekstra i året og at dette igjen fører til at store mengder CO2 unødig slippes ut.

Ikke bare miljø

Miljøet er dermed en viktig faktor. En annen betydelig faktor er sikkerheten.

- Helt klart. Vi vet at feil dekk trykk gir dårligere veigrep noe som igjen går ut over trafikksikkerheten, forklarer Christensen videre.

Men noen ulemper og irritasjonsmomenter finnes i følge bileksperten.

Flere og flere kjøper bil på krita

Dyrere for forbruker

- Min erfaring med disse systemene så langt er litt blandet. Noen er litt følsomme og det gjør at varsellampen tennes selv om det ikke er noen feil. Det er jo irriterende og mange blir litt usikre. Ofte må man en tur innom verkstedet for å få slukket dette. Noe som igjen koster penger.

- Et annen ting er at vi nordmann – i motsetning til mange andre land har to sett med hjul, avhengig av sesong. Med det nye påbudet vil dette også bli dyrere. Jeg ser også for meg at billigere, uoriginale løsninger kanskje ikke kommer til å fungere helt optimalt, sier Christensen helt til slutt.

Så mye koster familiebilen deg i året

 

Laster inn forumet...