Det er ikke uvanlig å senke bilen - ikke minst i gatebilmiljøer. Men du skal være nøye med å få det godkjent i vognkortet, ellers kan du plutselig bli stående med en saftig bot og uten lappen ... ILLUSTRASJONSFOTO
Det er ikke uvanlig å senke bilen - ikke minst i gatebilmiljøer. Men du skal være nøye med å få det godkjent i vognkortet, ellers kan du plutselig bli stående med en saftig bot og uten lappen ... ILLUSTRASJONSFOTO

Dette kan koste deg lappen

- Slikt er farlig å sende på veien!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny

Jeg har nettopp fått lappen, og kjøpte samtidig en  Opel Ascona. I utgangspunktet er det kanskje ikke verdens fineste bil. Men jeg har planer om å fikse den opp.

Jeg synes også disse er kule når de senkes. Pappa sier imidlertid at dette er noe jeg må sjekke opp regelverket på. Er det så farlig å senke bilen da?

Hva må jeg gjøre for at det skal være lovlig?

Hilsen Ronny

Heisann!

Så kult at du har skaffet deg en skikkelig klassiker. Ascona er en av bilene som svært mange nordmenn har et forhold til. 

Jeg skjønner at du har lyst til å style og fikse den opp. Det er vel "sånn som ungdommen lika".

Fin lakk, litt større hjul, litt forsiktig senking og kanskje litt diskret styling gjør seg! Men jeg vil nok råde deg til å ikke gjøre mer enn at det er lett å bygge den tilbake til originalstand. 

Så til spørsmålet ditt om senking. Dette er ikke bare-bare. Det finnes regelverk å forholde seg til. Og konsekvensene av å ikke følge dette kan bli ganske brutale ...

Kan miste lappen

Mitt første råd – sørg for at dette blir godkjent.

Politiet kan være strenge når de kommer over biler som er ulovlig senket.

Da må du  belage deg på en bot, og til og med miste lappen, leste jeg i en avis forleden. Så vær OBS!

Det er ikke noe morsomt - særlig ikke når du nettopp har fått førerkort!

Årsaken til at de slår så hardt ned på det, er rett og slett at det kan være livsfarlig om du ikke gjør det riktig.

En snarvei alt for mange tar, er for eksempel å bare kappe original-fjærene. Eller enda verre - bare varmer fjæra med en sveiseflamme slik at bilen siger passelig ned...

Men dette er altså ingen god løsning og frarådes på det sterkeste. 

Les også: Opel Ascona: Blir med på en tur i tidsmaskin 

Du får skylden

Men en ting er dårlige kjøreegenskaper og bøter, men det verste som kan skje med ulovlig senking er naturligvis en ulykke. 

Hvis bilen ikke er godkjent, er sjansene store for at du får avkorting ved et forsikringsoppgjør.

Det er ikke noe kjekt - hverken med tanke på materielle skader og påfølgende kostnader, eller om noe alvorlig skulle skje med deg eller passasjerene dine.

Justerbart senkesett

Det finnes imidlertid godkjente senkesett, til og med justerbare, som er lovlige. Sjekk nøye før du kjøper.

Disse kan monteres og godkjennes når bilen vises på en vegstasjon. Husk dokumentasjon og målebrev på utført firehjulskontroll som må gjøres etter montering av senkesett. 

Det med å ha justerbare senkesett kan være smart. Da har du mulighet til å heve bilen igjen også.

For det er jo ikke alle norske veier, eller fartshumper, som egner seg like godt til blodsenkede biler. 

Det viktigste her er å gjøre jobben grundig, passe på å få det godkjent - og kjøre forsiktig. Lykke til med Ascona-prosjektet ditt, Ronny! 

STORT ARKIV
Du kan også lese svar på mange andre spørsmål, eller stille ditt eget, på «Spør Benny»-seksjonen.

Les også: Les vår bruktbilguide på Opel Ascona her

 

Laster inn forumet...