Toyota Landcruiser er en av bilene som takler det meste -
også store nedbørsmengder.
Toyota Landcruiser er en av bilene som takler det meste - også store nedbørsmengder.

Dette er bilene for deg som sliter med flom

Slik kjører du trygt gjennom vannmassene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vårt langstrakte land er vakkert. Men innimellom kan den vakre naturen og typografien by på utfordringer - som for eksempel ved ekstremt regnvær. 

Akkurat nå ser hele Vestlandet akkurat hvilke skader de enorme vannmassene kan føre til, med oversvømte veier og flom.

Da skjer det plutselig noe med mobiliteten vår. En vanlig bil er ikke rustet til å hamle opp med mye av det som regnværet har disket opp med de siste dagene. Men heldigvis finnes det biler som er bygget for å klare det også. 

Her skal vi gi noen råd om hvilke biler som er best i flom-kaoset - og noen tips til alle dere som risikerer å måtte kjøre i vann de nærmeste timene eller dagene.

Land Rover Defender:

Land Rover i kjent positur i dypt vann. Vil du ha mer
komfort velger du Range Rover.
Land Rover i kjent positur i dypt vann. Vil du ha mer komfort velger du Range Rover.

Det med vading i vann er en av paradegrenene til Defender, og en ikke så liten del av imaget. Dette er et av merkene som kan vade på dypest vann.

Konstruksjonen er enkel og velprøvd, men driftsikkerheten er ikke helt på topp. Dette er en bil man bør ha verktøykasse for å eie.

På den annen side; man får slike biler for småpenger. De er proppfulle av sjarm og framkommeligheten er enorm, enten det er fjell eller elver – eller begge deler – som skal forseres.

Les vår test av Land Rover Defender her:

Jepp Wrangler:

Amerikanernes svar på Land Rover - Jeep Wrangler, en bil som
også takler en utfordring i det våte element
Amerikanernes svar på Land Rover - Jeep Wrangler, en bil som også takler en utfordring i det våte element

Dette er på mange måter amerikanernes svar på Land Rover - med mye av den samme oppskriften. På samme måte som hos det britiske motstykket, lekker også Jeep som en sil. I denne forstand menes det positivt. Det vil si at vannet trenger fort inn i bilen, men også at det renner fort ut igjen.

For sikkerhets skyld er de begge utstyrt med en propp i gulvet slik at man kan få tømt den helt...

Du får en helt grei Jeep Wrangler for ca. 60.000 kroner.

Les vår test av Jeep Wrangler her:

Hummer H2

Hummer H2. Politisk ukorrekt, men tøffere en toget ....
Hummer H2. Politisk ukorrekt, men tøffere en toget ....

Dette er en bil som de siste årene har falt ganske mye i pris. De billigste selges nå for under 200.000 kroner.

Mer politisk ukorrekt enn Hummer blir det knapt, men på den annen side – med denne bilen kan du gjøre ting eieren av en Toyota Prius ikke en gang drømmer om på nattestid. Blant annet kjøre i dypt vann ...

Les vår bruktbilguide på Hummer H2 her

Toyota Landcruiser / Hilux

Toyota Landcruiser er også barsk nok til å
Toyota Landcruiser er også barsk nok til å "bade" litt.

Disse bilene finnes i flere generasjoner og det er i utgangspunktet veldig solid redskap, så lenge de ikke ruster for mye. Prisene starter på noen få titusener og opp til en drøy million for nyere utgave av Landcruiser med V8.

Landcruiser 120, slik som på bildet øverst i denne saken, duger som en romslig, komfortabel stasjonsvogn til familien. Men det er også en bil du fint kan kjøre over bekken etter vann med. Prisene starter på ca 300 .000 for disse med sju seter.

Vil man ha bil med lasteplan, er Toyota Hilux et alternativ.

Les mer om brukt Toyota Landcruiser her:

Diesel er best i vann

Det er vel nærmest selvsagt at høye og store biler med god bakkeklaring er de beste når man skal gjennom store vannmasser.

Dieselbiler fungerer bedre enn bensinbiler. Rett og slett fordi førstnevnte ikke har elektrisk tenningsanlegg. Strøm og vann er som kjent en dårlig kombinasjon. Får du vann i tenningsanlegget, går motoren dårlig eller stopper helt.

Hvis du må kjøre ut i vann, må du først være sikker på hvor dypt det er og hvordan bunnforholdene er. Vass om nødvendig uti selv, for å sjekke.

Kjør sakte og bruk lavt gir. Har bilen lavserie, er ofte 2-lav et smart valg. Det går sakte nok (gangfart) og sørger for at du har moment som trengs.

Riktig hastighet er når du skyver en "bølge" foran bilens front - ikke kjør så fort at denne slår inn over panseret.

Se video: Denne er unik - og ustoppelig

Luftinntaket er et svakt punkt

Luftinntaket er bilens svakeste punkt. Får du vann inn her, så får du vann inn i motoren og vann lar seg ikke komprimere. Er du heldig får du motorstopp – er du uheldig får du et kostbart motorhavari på kjøpet.

Ikke gir når du vader med bilen. Vann kan komme mellom clutchlamell og svinghjul med sluring som følge. Velg riktig gir før du kjører ut i vannet.

Mange er redde for at motoren skal kveles og at eksosen ikke kommer ut, men det er sjelden noe problem, i alle fall ikke på dieselbiler.

Aksler og girkasser er utstyrt med utluftingsventiler. Her kan det komme vann inn. Så dette må sjekkes etter at du har kjørt i vann. 

Ikke over lyktene

Vanlig vadedybde på tøffere firehjulstrekkere – som de omtalte over – er opp til hovedlyktene, som en tommelfingerregel. Skal man vade dypere, må man virelig vite hva man driver med...

På mer alminnelige biler som personbiler og crossovere bør man ikke vade dypere enn til midt på hjulet.

NB: Husk at våte bremser ikke har samme effekt som varme og tørre, dette gjelder særlig trommelbremser, så vær obs. 

Se video: Her forsøker de å krysse flomelva i en gammel pick up

 

 

 

Laster inn forumet...