Klassikeren har vært nedgravd i norsk hage mer enn 40 år 

Nå gis den bort - gratis.

Det du ser konturene av her, er en gammel bil - og den har vært nedgravd i 40 år. Nå skal den bort - og eieren lover at den som henter klenodiet skal få det gratis. Det har ikke manglet på henvendelser ... FOTO: Privat
Det du ser konturene av her, er en gammel bil - og den har vært nedgravd i 40 år. Nå skal den bort - og eieren lover at den som henter klenodiet skal få det gratis. Det har ikke manglet på henvendelser ... FOTO: Privat

Den er gammel og sjelden og langt i fra kjørbar. Så her må du ha med minigraver når du skal hente den - og du må være forberedt på en stor jobb.

Til gjengjeld  får du den gratis – mot avhenting og oppgraving!

Bilen, en Willys fra det herrens år 1934, er å finne nederst i en hage i Frogn kommune, rett utenfor Oslo.

For egen maskin

Der ble den etter lang og tro tjeneste nedgravd, sannsynligvis på slutten av 60-tallet.

Bilen, som i sin tid ble kjøpt ny i Norge, var både i orden og i kjørbar stand og kjørte til gravstedet for egen maskin.

Den ble altså ikke parkert og nedgravd på grunn av feil eller mangler, men den var rett og slett en gammel og verdiløs bil den gangen.

Unik bil funnet i låve etter 41 år!

Ble byttet ut i en nyere varebil

- Den ble byttet ut mot en nyere og mer hensiktsmessig varebil. Det forteller Mari fra Bekkestua som nå gir bort familieklenodiet som bestefaren til hennes mann gravde ned for mer enn 40 år siden.

- Men hvorfor grave den ned?

- Tja si det du. Jeg tror kanskje det var den tids avfallshåndtering. Det var vel kanskje ofte slik det ble gjort rundt om på bygdene den gang. Det men ikke hadde bruk for brant man opp, satte i skogen eller gravde ned. Det var jo en billig måte å kvitte seg med ting på, forklarer Mari videre.

Men nå skal hagen ryddes, så da må bilen bort. Det ble derfor tatt bilder av det lille som synes av bilen, disse ble lagt ut på finn.no - under kategorien "gis bort". Du får den altså gratis, mot utgraving og henting.

Se hele annonsen her: 

Overrasket over interessen

Mari hadde heller ingen tro på at veldig mange skulle «nappe» på annonsen. Men der tok hun feil. Skikkelig feil også …

- Ja, det skal være visst! Her har det vært mange henvendelser på kort tid, forteller hun.

- Men finnes det noe brukbart her i det hele tatt?

- Tja… Karosseriet er nok ganske morkent, men det det er absolutt en del brukbare deler, slik som vindusruter, baklamper, støtfangere og en del andre ting.

Dette rustvraket ble solgt for 350.000 kroner!

Delebil eller prosjekt 

- Jeg vil vel derfor si at dette i utgangspunktet kanskje er en delebil. Men har man tålmodighet og kunnskap nok, går det sikkert an å sette den helt i stand igjen også. Hvordan det som er under bakken ser ut, vet vi naturlig nok ikke.

Mange forbinder nok Willys med Jeep, men det var først senere at de ble sett i produksjon. Nærmere bestemt i 1938 og til andre verdenskrig.

Willys hadde en lang, litt brokete og spennende historie før den tid også. De har røtter tilbake til 1908 og var i perioden 1912 -1918 den neste største bilprodusenten i USA, etter Ford.

Senere ballet det på seg med økonomiske problemer. Midt på 30-tallet, da denne bilen ble produsert, var fabrikken i krise og laget svært få biler. Før de på slutten av 30-tallet igjen fikk fart på maskineriet og kom med flere nye og framtidsrettede modeller, da i samarbeid med Overland.

Vil rydde i hagen

Så bilen som enn så lenge ligger nedgravd i en hage i Frogn er definitivt et stykke bilhistorie som vi håper at noen forbarmer seg over.

Samtidig som Mari og Bjørn får ryddet tomten og ordnet i hagen til sommerhuset sitt.

Og tenk deg så spennende det blir når minigraveren tar tak og bilen kommer til syne igjen! 

Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!