Kan man ha for mange Corvetter? Resultatet av denne amerikanske konkurransen kan antyde at svaret er "ja". Men snart går denne utrolige historien mot slutten... Foto: GM
Kan man ha for mange Corvetter? Resultatet av denne amerikanske konkurransen kan antyde at svaret er "ja". Men snart går denne utrolige historien mot slutten... Foto: GM

Vant 36 Corvetter – så ble de parkert i 25 år...

Men nå skal endelig de glemte bilene på veien igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Konkurranser er gøy – og ikke noe er kanskje så spennende som en konkurranse der man for en heller slapp innsats kan vinne noe helt utrolig. Som en bil. Eller flere.

Eller kanskje 36 biler – i én jafs. Uhørt, sier du? Ja, kanskje her i Norge. Men ikke i USA.

For det var nettopp det som var premien i en av tidenes mest omtalte PR-kampanjer for en TV-kanal, da musikkvideo-giganten «VH1» i 1989 tydde til drastiske midler for å øke seertallene og skape oppmerksomhet rundt kanalen.

Les også: C7 – her er den helt nye Corvetten for 2014

For mye av det  gode er akkurat passe

Man slo ikke bare på stortromma, her var det på amerikansk vis så man dundret ukontrollert løs på overdrivelses-tromma etter teorien om at altfor mye er akkurat passe. Premien skulle være patriotisk amerikansk og noe alle amerikanere ønsket seg – og hva passet bedre enn en Chevrolet Corvette, amerikanernes egen sportsbil og store stolthet.

Jo, altså – 36 Corvetter, rettere sagt. Én bil av hver årsmodell Corvetten hadde vært i produksjon. Noe mindre enn det ville være for smålig, mente man nok, da man begynte å handle inn kjørbare Corvetter i varierende tilstand.

Vi husker at konkurransen ble omtalt den gang, men har aldri hørt mer om den før nå. New York Times kan nemlig fortelle at utfallet ble litt småtrist sett fra en bilnerds synsvinkel – eller fra de 36 Corvettenes, om man nå skal tillate seg å tro at de har følt noe som helst.

Corvettene var opprinnelig i kjørbar, om enn varierende stand da konkurransen fant sted. De fleste var helt vanlige standard-modeller, men i dag er uansett alle de eldste ettertraktede samlerobjekter. Foto: VH1/Youtube
Corvettene var opprinnelig i kjørbar, om enn varierende stand da konkurransen fant sted. De fleste var helt vanlige standard-modeller, men i dag er uansett alle de eldste ettertraktede samlerobjekter. Foto: VH1/Youtube

1,3 millioner med i konkurransen

For å være med i konkurransen skulle man nemlig ringe et spesielt telefonnummer mot en avgift på 2 dollar, noe visstnok mer enn 1,3 millioner amerikanere gjorde. Om de i tillegg måtte svare på spørsmål eller på noen annen måte gjøre seg fortjent til å vinne er ikke helt klart, men uansett tiltrakk konkurransen seg altså ikke bare folk som var ihuga Corvette-entusiaster. For å si det enkelt.

Tvert imot er det vel naturlig å anta at de fleste så på dette som en pen slump penger, Corvette-interesse eller ikke. For selv i USA er det få som har mulighet til å ha 36 biler i garasjen, og gi dem nødvendig vedlikehold.

Les også: Naboer satte foten ned for samling på 800 (!) Folkevogner

Vinneren ble en snekker fra Long Island, New York, som ikke overraskende nappet øyeblikkelig da den berømte pop art-kunstneren Peter Max Finkelstein ringte ham, og ga ham et akseptabelt bud på samlingen, som dessuten sto i California. 250.000 dollar, kunstverk taksert til ytterligere 250.000 dollar samt en provisjon av et eventuelt videresalg gjorde snekkeren til en meget fornøyd mann, selv uten en eneste Corvette.

Skulle inngå i kunstprosjekt

Peter Max, som kunstneren kaller seg, er på alle måter rotfestet i hippietiden, og har mange oppsiktsvekkende arbeider og performances på samvittigheten. Han hadde tenkt å bruke Corvettene som uttrykk for det ikonisk amerikanske i en form for psykedelisk fusjonskunst (!), men rakk bare så vidt å komme i gang med den utvendige finishen på noen av dem etter at han fikk dem transportert tvers over landet og til New York city.

Da kom nemlig et rettsoppgjør med det amerikanske skattevesenet, samt en hel haug andre prosjekter i veien, og Corvettene ble stående urørt – helt til nå.

Snekkeren Dennis Amadeo smilte lykkelig i VH1s promo-video da han mottok nøklene til de 36 Corvettene. Men han eide dem ikke mange dagene. Foto: VH1/Youtube
Snekkeren Dennis Amadeo smilte lykkelig i VH1s promo-video da han mottok nøklene til de 36 Corvettene. Men han eide dem ikke mange dagene. Foto: VH1/Youtube

Blant amerikanske Corvette-fans har det visstnok gjennom alle de 25 årene som har gått vært snakket mye om og spekulert mye i hva som skulle skje med bilene. For kunstneren hadde ikke sett noe poeng i å preservere dem eller låse dem vekk – i stedet sto de parkert åpent og tilgjengelig for allmuen i opptil flere offentlige parkeringshus og garasjeanlegg på Manhattan og i Brooklyn.

Les også: Synnøve vant Brooms Lexus-konkurranse

Flyttet rundt mellom Manhattan og Brooklyn

Flere har forsøkt å kjøpe noen av bilene, men uten hell.

I sommer fikk imidlertid en liten gruppe investorer, bestående av en kar med tilknytning til parkeringsetaten i byen og flere familiemedlemmer fra den eiendoms-orienterte Heller-familien, som ved noen korsveier har bistått kunstneren med å flytte bilene rundt til ledige garasjeplasser, innpass. Heller enn å administrere restaureringen av bilene og dele fortjenesten, fikk de tilbud om å kjøpe hele partiet.

Dermed har Corvettene nå fått nye eiere, som har alliert seg med en dreven mekaniker med god erfaring i å restaurere Corvetter. Det får han bruk for – arbeidet skal allerede være i gang med flere biler samtidig.

Les også: Tillbyr nybygd, modernisert versjon av "Bandit-Trans Amen"

Blant de første er de to mest sjeldne årsmodellene. Den første Corvetten i 1953 ble bare bygget i 300 eksemplarer, og 1955-modellen i kun 700, etter at store mengder 1954-modeller sto igjen usolgt hos forhandlerne. De to bilene skal restaureres til topp stand, mens de øvrige skal gjøres kjørbare og noenlunde presentable, ifølge videoreportasjen som New York Times har laget om saken.

Les saken og se New York Times sin video her:

Også første årsmodell er med. Chassisnummer 291 av de 300 produserte 1953-modellene ble den gangen kjøpt dyrt på Barrett-Jacksons Scottsdale-auksjon, og gjennomgår nå en restaurering tilbake til topp stand. Foto: National Corvette Museum
Også første årsmodell er med. Chassisnummer 291 av de 300 produserte 1953-modellene ble den gangen kjøpt dyrt på Barrett-Jacksons Scottsdale-auksjon, og gjennomgår nå en restaurering tilbake til topp stand. Foto: National Corvette Museum

Skal selges – kanskje allerede til våren

De nye eierne, som visstnok fremdeles lagrer bilene blant annet i lokalene etter en gammel Packard-forhandler i et kostbart strøk på Upper Manhattan, skal ha et ønske om å selge bilene samlet, men uten at noe er bestemt foreløpig.

Først må bilene restaureres ferdig, og det vil nødvendigvis ta litt tid – selv om man visstnok håper å kunne legge dem ut på auksjon til våren. Det er fullt mulig å forstå – vi hadde ikke sett lyst på det om vi skulle ligge ute med kostnadene for restaurering av og lagring av 36 biler på Manhattan frem til vi kunne finne noen som ville kjøpe hele «pakka».

Samtidig er det jo unektelig en gyllen sjanse for den som eksempelvis begynte å kjøpe på seg én Corvette av hver årsmodell rundt 1989, men mangler årene før. Uten at vi tror det er så mange…

Les også: Tenkte lurt da 8 unike biler ble slukt av synkehull under Corvette-museet