Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I den uautoriserte biografien om Stordalen kommer det frem at Christian Ringnes krever 1,6 milliarder kroner av hotellkongen. 

Bakgrunnen for konflikten mellom de to finanskjendisene er hotelldrift i Danmark. 

Stordalen inngikk i 2011 en 20 år lang leiekontrakt blant andre Ringnes. Da hotelldriften ikke gikk så bra ville Stordalen ut. Gjennom å tappe selskapet for verdier og deretter selge, kom han seg ut, mens Ringnes mener han satt igjen med svarteper og et tap på 1,6 milliarder. 

– Ringnes overdriver

– Det er jo som i alle andre forhold, uenigheten skyldes at Christian Ringnes og de selskapene han representerer ikke helt har forstått hva vi har gjort. Dette har vi forsøkt å forklare. Vi var nære ved å få til et forlik som dreide seg om et betydelig mindre beløp enn det som har vært diskutert, sier Petter Stordalen til TV 2. 

– Overdriver Ringnes summen?

– Ja,  hvis jeg sier at forliket dreide seg om et beløp på 50-60 mill og det her hevdes at beløpet skal være over 1,5 mrd... Det siste henger ikke på greip. 

Stordalen sier dette er slik business er – at man er uenige, og at denne biografien beskriver litt av fightene han har hatt opp gjennom årene. 

– Har du lurt Ringnes?

– Ha ha! Nei. Overhodet ikke. Christian Ringnes har tjent masse penger på meg, det står også i boka. Så hittil så er nok regnestykket sånn at Christian har tjent langt mer penger på meg enn jeg noensinne kommer til å tjene på ham.

Christian Ringnes har ikke besvart TV 2s henvendelser mandag.

– Fyren fascinerer meg

Forfatteren av den uautoriserte biografien er Gunnar Stavrum, redaktør i Nettavisen. Han sier han har fått snakke med mellom 50 og 100 personer i forbindelse med skriveprosessen, inkludert Christian Ringnes. 

– Jeg har fått snakke med samtlige jeg har bedt om intervju. Jeg har også fått tilgang til nærmere 10.000 dokumenter, blant annet styrepapirer.

Han sier han ønsker å skrive biografien fordi Stordalen som fenomen fascinerer ham.

– Jeg har skrevet om Stordalen siden jeg jobbet i Dagens Næringsliv på 1990-tallet. Fyren fascinerer meg. Han er vår tids forretningsmann, han driver ikke med olje eller shipping. Han driver i servicebransjen, der han selv er en del av merkevaren.